کتاب اوستا

Avesta
(چهار جلدی)
کد کتاب : 29093
شابک : 978-6003760394
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 2410
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2003
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت
تعداد جلد : 4

معرفی کتاب اوستا اثر ابراهیم پورداود

« اوستا » کارنامه ی باستانی ایرانیان است. کتابی آیینی، اخلاقی و ادبی است. گفتار زرتشت پیامبر باستانی ایران که پیامش پندار، گفتار و کردار نیک بود و بهروزی انسان در نبرد با اهریمن جهل و دروغ وکید.ابراهیم پورداوود از بزرگترین دانشمندان ایرانی است که در نشر فرهنگ ، زبان و ادبیات پیش از اسلام ، اشتیاق نشان داد و سال های سال به پژوهش و کاوش در آن پرداخت . ایشان در سحرگاه آدینه 20 بهمن 1264 خورشیدی در سبزه میدان رشت در خانه ای که تا چند سال پیش ، دبستان عنصری نام داشت ، تولد یافت ، پدرش ، حاجی داوود ، بازرگان و ملاک بود و خانواده اش در رشت ، داوودزاده شهرت داشتند و هوشنگ اتحادیه ی مادر او را در خانواده مجتهدی بزرگ می داند ایشان در یکی از بزنگاه های تاریخی ملت ایران به دنیا آمد و تأثیر فوق العاده ای بر رشته ی ایران شناسی گذاشت و در چهره اش می گفتی کتیبه های کهن ایرانی تصویر می شد شگفتا از این سرزمین دیر پای و باستانی که هر وقت در تنگنایی گرفتار می شود فرزندی از آن برمی خیزد که یک تنه چون ققنوس از خاکستر تاریخ سربر می افرازد و امید دل ایرانیان می شود و چون آرشی که یک تنه مرزهای نورانی دانش را در می نوردد .

اوستا نام فراگیر مجموعهٔ کهن ترین نوشتار و سروده های ایرانیان است، که همانا دانشنامهٔ ایرانیان بوده و در روزگار باستان بیست و یک نسک (کتاب) داشته و هم اکنون دارای پنج بخش است. بخش های اوستا بر این پایه اند: یسنه که سخنان زرتشت، شناخته شده با نام گاهان در آن گنجانده شده، یشت ها (سرودهای نیایشی)، وندیداد، ویسپرد و خرده اوستا.

کتاب اوستا

ابراهیم پورداود
ابراهیم پورداوود زادهٔ ۲۰ بهمن ۱۲۶۴در رشت و درگذشته ی ۲۶ آبان ۱۳۴۷در تهران، ایران‌شناس معاصر، اوستاشناس، نخستین مترجم فارسی اوستا و استاد فرهنگ ایران باستان و زبان اوستایی در دانشگاه تهران بود.در پنج یا شش سالگی به مکتب میرزا محمدعلی رفت که محل آن اکنون آرامگاه پدر و برادران و خود اوست. سپس تحصیلات مقدماتی فارسی و عربی را در مدرسه حاجی حسن رشت به مدیریت سید عبدالرحیم خلخالی انجام داد. زمانی که در مدرسهٔ حاجی‌میرزاحسن در سلک طلاب درس می‌آموخت، به مرثیه‌گویی پرداخت و دوستانش...
قسمت هایی از کتاب اوستا (لذت متن)
در آغاز کتاب اوستا می خوانیم اوستا بزرگ ترین میراث فرهنگی بازمانده ایرانیان از پیش از اسلام است، این اثر جاودان و کتاب دینی ایرانیان باستان قرن ها دور از دسترس توسط پارسیان هندوستان حفظ و نگهداری شد تا عاقبت توسط محققی جسور به اسم آنکتیل دو پرون از محدوده بسته خویش بال و پر گشاد و به محافل علمی اروپا راه پیدا کرد. از روزگار آنکتیل تا امروز بسیاری از پژوهشگران و محققان بزرگ عمر در راه ترجمه و تفسیر بخش های بازمانده این اثر گرانقدر نهاده اند، استاد گرانمایه ابراهیم پورداود که آتش پژوهش در اثر دینی و باستانی ایران بر جانش پرتوافکن شد، عمر بر سر این کار نهاد و در مدتی دراز به ترجمه و تفسیر نامه باستان پرداخت. آنکتیل دو پرون که بنیان گذار پژوهش های اوستاشناسی در جهان است در هفتم ماه فوریه ۱۷۵۲ (جمادی الاول ۱۱۴۸ هجری قمری) از زادگاهش فرانسه راهی هندوستان شد، مسافرتش شش ماه به درازا کشید و در دوم اوت همان سال به پوندشیری Pondichery رسید، در ۱۷۵۸ راهی سورت شد و تا سال ۱۷۶۱ مقیم این شهر شد، در مدت سه سال نزد استادش دستور داراب یکی از شاگردان دستور جاماسب کرمانی که برای اطلاع از وضعیت پارسیان هندوستان از ایران آمده بود، زبان فارسی را فرا گرفت و به ترجمه اوستا پرداخت، پس از مراجعت به فرانسه چند سال دیگر در کار ترجمه مذکور عمر به سر کرد تا در سال ۱۷۷۱ میلادی آن را منتشر ساخت.