کتاب بلوغ دوم بلوغ روانی

Second maturity Psychological maturity
کد کتاب : 29228
شابک : 978-9643419325
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 82
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب بلوغ دوم بلوغ روانی اثر آذردخت مفیدی

"بلوغ دوم بلوغ روانی" نام کتابی است از دکتر "آذردخت مفیدی" که در آن مساله ی بلوغ را از جنبه های قابل توجهی مورد بررسی قرار می دهد. رشد و بلوغ در انسان به دو شکل اتفاق می افتد. مورد اول بلوغ فیزیولوژیک اوست که به طور طبیعی با سن جسمی فرد تطابق داشته و همراه با آن پیش می رود. این بلوغ از سن یازده و دوازده سالگی آغاز می شود و سپس ادامه پیدا می کند. اما مورد دوم، که موضوع مورد بررسی این کتاب هم هست، رشد و بالندگی روانی است؛ بنابراین می توان گفت "بلوغ دوم بلوغ روانی" است. دکتر "آذردخت مفیدی" تلاش کرده تا با انتقال سال ها تجربه ی خود در کسوت روانپزشک و روان کاو، جنبه های مختلف این بلوغ را به خوانندگان معرفی نماید.
نویسنده در این کتاب به شرح مواردی می پردازد که در آن بسیاری از افراد، با وجود این که به بلوغ جسمانی رسیده اند، در زمینه ی رشد و بلوغ روانی، تاخیر داشته و با مشکل رو به رو هستند. مطالعه ی این کتاب می تواند نشانه هایی را برای فرد آشکار کند که تا کنون به وجودشان آگاه نبوده و در صورت مواجهه ی جدی و دقیق تر با آن ها، بتواند به رشد فردی و روانی خود کمک نماید.
کتاب علاوه بر محتوای پژوهشی و تجربی خود، دارای بار آموزشی بالایی است و حتی با مطالعه ی چندباره ی آن، می توان به نکات جدیدی دست یافت. مطالعه ی این اثر از دکتر "آذردخت مفیدی" که به عنوان یک روان کاو و روانپزشک ایرانی، با خلقیات و ابعاد مختلف شکل دهنده به بلوغ روانی ایرانیان آشناست، می تواند یک ابزار کمکی برای شناخت بهتر خود باشد.

کتاب بلوغ دوم بلوغ روانی

دسته بندی های کتاب بلوغ دوم بلوغ روانی
قسمت هایی از کتاب بلوغ دوم بلوغ روانی (لذت متن)
داستان هستی بشر را از تولد آغاز می کنیم ، از بریدن بند ناف . روان کاوان به این لحظه ضربه ی تولد ( Trauma Birth ) می گویند . نوزاد بر اثر این ضربه دچار احساس عمیق ناامنی می شود . به عبارتی اولین حس بشر پس از تولد یک ناامنی عمیق است . بر اثر این ناامنی اضطرابی شدید به نام اضطراب جدایی ( anxiety separation ) به او دست می دهد . در واقع جدا شدن از مادر جدا شدن از منبع هستی و شعور آگاه است . رحم به مثابه ی بهشت و تولد نوعی هبوط به شمار می آید . بنابراین احساسات اولیه ی بشر پس از تولد ناامنی عمیق و اضطراب ناشی از آن است پس از تولد ، فرایند رشد خارج از رحم در هر دو بعد فیزیولوژیک و روانی آغاز می گردد . نوزاد انسان ناتوان ترین موجود هستی است . ارتباطی با واقعیت ندارد . در شش هفته ی اول تولد بدون ارتباط با واقعیت و صرفا با توهمات خویش زندگی می کند . به آهستگی با پنج حسی که در اختیار دارد ارتباط با واقعیت را آغاز می کند . اولین واقعیت در ارتباط نوزاد مادر یا نگهدارنده ی آغازین اوست . علتی که باعث می شود پنج حس نوزاد آغاز به کار کند نیازهای پایه یا غرایز اوست : گرسنگی ، خواب ، دفع و ... در واقع غریزه کودک را به هستی خودآگاه متصل می سازد . برای برآورده ساختن این نیازهاء ارتباطش با واقعیت شروع می شود . نوزاد در بدو تولد در ساختار روانی خود فقط بخش غرایز و عواطف تکانه ای ( impulsive ) وابسته به این غرایز را دارد که به آن ، در معنای روان کاوی ، نهاد ( ld ) می گویند . ( عواطف تکانه ای مانند خشم و غضب ( rage ) بر اثر ناکامی در برآورده شدن نیازهای غریزی به نوزاد دست می دهد ) .