کتاب پرده سحر سحری

Parde-ye Sehr
(گزیده مخزن الاسرار)
کد کتاب : 30279
شابک : 978-9645592507
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 252
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب پرده سحر سحری اثر رضا انزابی نژاد

"پرده سحر سحری" اثری است از دکتر "رضا انزابی نژاد" که در آن "گزیده مخزن الاسرار" را در دویست و پنجاه صفحه با همکاری نشر آیدین منتشر کرده است. "مخزن الاسرار" شاهکاری در جهان ادبیات است که به افسون قلم حکیم "نظامی گنجوی" پدید آمده است.
موضوع اصلی کتاب "مخزن الاسرار" دعوت مردم به خودشناسی، خداشناسی و انتخاب عادات و رفتار نیکو است. نظامی گنجوی بیت اول این اثر را با نام و یاد خدا آغاز کرده است و در ادامه به یکی از اصول اصلی عرفان و تصوف یعنی وحدت وجود خداوند و وجود واجب او اشاره کرده است. "مخزن الاسرار" سرشار از نکته ها و پندهای عرفانی است که در قالب داستان‌های غنایی و ادبی به مخاطب عرضه می‌شود. این مفاهیم گاهی برای خواننده دشوار است چرا که ابیات اغلب دارای پیچیدگی هستند؛ اما دکتر "رضا انزابی نژاد" در "پرده سحر سحری" به تفسیر "گزیده مخزن الاسرار" پرداخته و خواننده را در مسیر درک کار "نظامی گنجوی" یاری داده است.
مفاهیمی که در "مخزن الاسرار" به آن پرداخت شده، از غفلت انسان در دنیا تا بی‌اعتباری و ناپایداری دنیا را شامل می‎شود و همچنین به رابطه انسان با خدا، مسائل اجتماعی و حاکمیت و سیاست نیز اشاره دارد.
"پرده سحر سحری" حاوی کلامی است که باید عاشقانه از آن استفاده کنید. واژه‌هایی ارزشمند که افراد باهوش آن را می‌پذیرند و می‌فهمند. این کتاب به شما کمک می‌کند که به قرن‌های گذشته روی آورید، به سخنان مردان باهوش گوش دهید و با مفاهیم موجود در اشعار فارسی از لا به لای شعارهای "نظامی گنجوی" آشنا شوید. این شاعر فرزانه مردم را به کردار عادلانه فرا می‌خواند و این کار را به زیباترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

کتاب پرده سحر سحری

رضا انزابی نژاد
رضا انزابی‌نژاد، (زادهٔ ۱۰ بهمن ۱۳۱۵، تبریز - درگذشتهٔ ۴ اسفند ۱۳۹۱، مشهد) استاد دانشگاه، پژوهشگر ادبی، مؤلف و مصحح متون کهن بود.رضا انزابی‌نژاد، استاد بازنشستهٔ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد است. از او ده‌ها عنوان کتاب و مقاله در زمینهٔ شرح و تصحیح و ترجمه و … به یادگار مانده‌است. انزابی‌نژاد به مدّت هفت‌سال سردبیر مجلهٔ دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد بود. او همچنین یکی از اعضای قطب علمی فردوسی‌شناسی بود. کتاب «چون ...
قسمت هایی از کتاب پرده سحر سحری (لذت متن)
ای به ازل بوده و نابوده ما/ وی به ابد زنده و فرسوده ما / دور جنیبت کش فرمان توست / سفت فلک غاشیه گردان توست / حلقه زن خانه به دوش توایم / چون در تو حلقه به گوش توایم / داغ تو داریم و سگ داغدار / می نپذیرند شهان در شکار