کتاب اسطوره و رمز

Myths and symbols
کد کتاب : 30459
شابک : 978-9641210665
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 167
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1996
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب اسطوره و رمز اثر جلال ستاری

"اسطوره و رمز" اثری است از دکتر "جلال ستاری" که یکی از فعالان حوزه‎‌ی اسطوره‌شناسی و از کوشاترین اساتید این رشته هستند. اثر پیش رو که تحت عنوان "اسطوره و رمز" در صد و شصت و هفت صفحه به همت انتشارات سروش به عرصه‌ی چاپ رسیده است، در واقع مجلدی است که مجموعه مقالات مهمی را پیرامون این عنوان در بردارد.
در این کتاب یک مجموعه مقاله از چند تن از مطرح‌ترین اسطوره‌شناسان جهان گردآوری شده و دکتر "جلال ستاری" آنها را به زبان فارسی برگردانده است. بنابراین مطالعه‌ی این مقالات مهم که هم به زبان فارسی ترجمه شده‌اند و هم متناسب با موضوع یکجا گردآوری شده‌اند، فرصت مناسبی را برای همه‌ی علاقمندان به اسطوره‌شناسی فراهم آورده است. از جمله نویسندگانی که مقاله‌ای از آنها برای کتاب "اسطوره و رمز" انتخاب شده، می‌توان به "رنه لافورگ"، "کارل گوستاو یونگ"، "دان اسپر بر"، "رنه آلندی"، "ژرژ بالاندیه"، "هارالد وینریچ"، "نورتروپ فرای"، "رنه گنون" و "فریتیوف شوئون" اشاره کرد.
در "اسطوره و رمز"، دکتر "جلال ستاری" در سه بخش مواردی نظیر نمادپردازی، نقد نظریه‌ی رمزپردازی فروید، روایت‌های اساطیری و اعتقادات مردم در قبایل آفریقا، "اسطوره و رمز" در آثار پیکاسو و همچنین درباره‌ی زنان، ساختار‌های نقلی اسطوره، ارتباط آن با ادبیات، سنت و ناخودآگاهی و روح نمادپرداز را بررسی می‌کند و این کار را در اوج شفافیت و دقت به انجام می‌رساند. با توجه به حوزه‌ای که کتاب پیش رو آن را پوشش می‌دهد، می‎توان گفت که "اسطوره و رمز" نه تنها اثری مناسب برای آشنایی با اسطوره‌هاست، بلکه جهت شناخت خود و ناخودآگاهی که به صورت پیوسته با رشته اسطوره‎‌های درونی بشریت مرتبط است، نیز یک منبع فوق‌العاده مفید به حساب می‌آید.

کتاب اسطوره و رمز

جلال ستاری
جلال ستاری (زاده ۱۳۱۰ رشت) محقق، اسطوره‌شناس و اندیشمند ایرانی است. او در سوئیس تحصیل کرد و دکترا گرفت. یکی از استادان معروف او ژان پیاژه بود. او به مانند کارل گوستاو یونگ سوئیسی در رشته روانشناسی تحصیل کرد و مانند او دغدغه‌ای فراتر از روانشناسی فردی داشت و تمرکز خود را بر روانشناسی جمعی و شناخت تأثیر مثبت یا منفی کهن الگوها و اسطوره‌ها و افسانه‌ها در ناخودآگاه جمعی معطوف کرد.ستاری بالغ بر ۹۰ جلد کتاب در زمینه‌های افسانه‌شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی در طی بی...
قسمت هایی از کتاب اسطوره و رمز (لذت متن)
این کتاب مجموعه ای از مقالات تحقیقی است که از سه دیدگاه معنای رمز و اسطوره را بررسی می کنند؛ نخست: ددیگاه روانکاوی که از دیرباز مکتبی بر آن پایه بنیان یافته است و این مکتب امروزه اگرچه بر خلاف آنچه در آغاز بود، یکپارچه نیست؛ ولی استوار است و پیروان و دوست داران فراوان دارد. دیدگاه دوم، دیدگاه اصالت ساختار است که با بهره گیری از روانکاوی، به مصاف مارکسیسم رفته است و مکتبی است که اینک شاداب و شکوفاست و در میهن ما به درستی شناخته شده نیست. دیدگاه سوم ویژۀ کسانی است که اهل ایمانند و سنت های روحانی را پاس می دارند و به مبدأ نظر دارند. این دسته که سه تن از برجسته ترین آنها رنه گنون، تیتوس بورکهارت و فریتیوف شوئون هستند، بی هیچ مضایقه و ملاحظه به رنسانس و اومانیسم در غرب سخت می تازند.