کتاب سفرنامه پولاک

Persien
ایران و ایرانیان
کد کتاب : 31422
مترجم :
شابک : 978-9644870163
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 535
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب سفرنامه پولاک اثر یاکوب ادوارد پولاک

به گزارش خبرنگار ایبنا، ژاکوب ادوارد پولاک (۱۸۹۱-۱۸۱۸) نویسنده کتاب «ایران و ایرانیان» معلم پزشکی و جراحی بود که بین سال‌های ۱۸۵۱ تا ۱۸۶۰ پس از ترور میرزا تقی‌خان امیرکبیر به ایران آمد. او در سال 1855 به عنوان پزشک ویژه پادشاه قاجار، ناصرالدین شاه خدمت کرد.
پس از 10 سال زندگی در ایران، به وطن بازگشت و به یادگاری از خود کتابی درباره ایران با عنوان «ایران و ایرانیان» نوشت. کتاب شرح مفصلی از نوروز و آداب و رسوم آن دارد.
او علاوه بر این کتاب، کتاب‌های دیگری نیز درباره ایران تألیف کرد. سفرنامه او حاوی اطلاعات ارزشمند و مفیدی از جغرافیا، تاریخ و فرهنگ ایران است که مورد نیاز همه محققان است. پولاک در «ایران و ایرانیان» شرح کاملی از نوروز و آیین‌های آن ارائه می‌کند.
اولین چیزی که توجه پولاک را به خود جلب کرد، تاریخ طولانی این جشن باستانی بود که در طول قرن ها ادامه داشت. در فصل اول درباره نوروز می نویسد: «پیش از اسلام، از قدیم الایام، سال شمسی را اساس تقویمی می دانستند که جمشید، شاه افسانه ای ایران، پایه گذاری کرد. همچنین جالب است که اختراع شخم زدن نیز به این پادشاه نسبت داده می شود، زیرا کشاورزی بدون رسیدن فصول در فواصل منظم غیرممکن است.

کتاب سفرنامه پولاک

یاکوب ادوارد پولاک
یاکوب ادوارد پولاک (Jakob Eduard Polak) (زادهٔ ۱۲ نوامبر ۱۸۱۸ در مورژینا، بوهم - درگذشتهٔ ۸ اکتبر ۱۸۹۱ در وین)، فرزند یک خانوادهٔ بسیار فقیر یهودی بود. او تحصیلات خود را در رشته‌های پزشکی و مردم‌نگاری در دانشگاه‌های وین و پراگ به پایان رساند و در رشتهٔ پزشکی زنان تخصص گرفت. پولاک به دعوت امیرکبیر برای تدریس در دارالفنون همراه با شش استاد دیگرِ اتریشی در سال ۱۲۳۰ ه‍. ش، پیش از گشایش دارالفنون به ایران آمدند. او با تربیت دانش‌آموزان دارالفنون و تألیف اولین کتب پزشکی مدرن...