کتاب سفرنامه امین الدوله

Travelogue of Amin Al-Dawlah
حاج میرزا علی خان صدر اعظم
کد کتاب : 31414
شابک : 978-9643150754
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 454
سال انتشار شمسی : 1390
سال انتشار میلادی : 2010
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب سفرنامه امین الدوله اثر علی بن محمد امین الدوله

"سفرنامه امین الدوله" اثری است به قلم "علی بن محمد امین الدوله" که در سنه 1260 هجری قمری در تهران، چشم به جهان گشود. "میرزا علی امین الدوله" فرزند محمدخان مجدالملک سینکی بود که پدرش مردی آگاه و باهوش بود و پسر خود را از کودکی به نحوی تربیت کرد که جویای علم باشد و کتاب‌های فاخر فارسی را به او آموخت. سپس فرزندش را به یادگیری زبان فرانسه سوق داد و "علی خان امین الدوله" که در این زمان نوجوان بود، به تدریج با فرهنگ و ادب سرزمین‌های خارجی نیز آشنا شد و آثار نویسندگان و روشنفکران غربی را مطالعه کرد. وی که بعدتر به امین الدوله معروف شد، در اوایل دوران ناصری، منشی ویژه‌ی پادشاه قاجار بود و بیشتر مکاتبات دربار به خط شخص او نوشته می‌شد.
پس از مرگ ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه با برکناری امین السلطان از مقام صدارت در سال دوم سلطنت، در اواخر سال 1314 "میرزا علی امین الدوله" را به نخست‌وزیری منصوب کرد و او مدتی ریاست مجلس را نیز عهده‌دار بود. اقدامات "میرزا علی امین الدوله" شامل ساخت اولین کارخانه قند مدرن، تأسیس کارخانه کبریت‌سازی در الهیه شمیران که در ملکی متعلق به خود او بود و تأسیس مدارس رشدیه در تهران می‌باشد.
"میرزا علی امین الدوله" مردی هوشمند بود که زبان فرانسه را روان صحبت می‌کرد و "سفرنامه امین الدوله" از تالیفات مهم اوست. نثر او را یکی از ‌ساده‌ترین و دلپسندترین نثرهای عصر حاضر می‌دانند و او را یکی از پیشگامان نگارش نثر معاصر به سبک ساده امروزی می‌دانند. "سفرنامه امین الدوله حاج میرزا علی خان صدر اعظم" جزئیات سفر او به مکه و خانه‌ی خدا را نشان می‌دهد و اثری به غایت خواندنی و جذاب است.

کتاب سفرنامه امین الدوله

علی بن محمد امین الدوله
میرزا علی امین‌الدوله (۱۲۵۹ ه‍.ق، تهران–۱۳۲۲ ه‍.ق، گیلان)، از رجال دوران قاجاریه و صدراعظم ایران بود.علی‌خان امین‌الدوله فرزند محمد خان مجدالملک سینکی، در ۱۸ ذیقعده ۱۲۵۹ در تهران به دنیا آمد. پس از انجام تحصیلات معمول نزد پدر دانشمند و اصلاح‌طلب خود، به آموختن زبان فرانسوی و معلومات جدید پرداخت و نوشته‌های نویسندگان و دانشمندان غرب را مطالعه کرد در اوایل عهد ناصرالدین شاه منشی حضور بود و بیشتر رسائل شاه به قلم و انشای او تحریر می‌شد. در سال ۱۲۹۰ لقب...
قسمت هایی از کتاب سفرنامه امین الدوله (لذت متن)
دوشنبه بیستم ذی الحجه، از نیم شب قطرات باران کار خواب و راحت را مختل کرد و پیش از سحر باران به شدت باریدن گرفت. از بام و پشه بندها فرار کرده و پایین آمدیم و این حال موجب شب زنده داری و ادراک فیض کامل سحرخیزی شد. در خود احساس تب کردم و نتوانستم به طواف خانهء خدا مشرف شوم. صفاءالممالک قنسول آمد و گفت که: ((حضرت شریف دیروز حضوری از شما به شام امشب دعوت کرده ...)) گفتم: (( من با این تب و زکام سخت کارم دشوار است. به نقد، شما ترجمان شکر و امتنان من شوید. تکهء جامهء کعبه که فرستاده بودند برای من بهترین یادگار ملاطفت ایشان است.)) چون مسافرتم بی مقدمه و بی تهیه بود یک حلقه انگشتری فیروزهء تمام دادم که به اصطلاح جوهریان، محک فیروزه و حد آب و رنگ جواهر ایرانی است با یک قالیچه که نمایندهء حسن صنعت مملکت ما و از ابریشم خالص است...قنسول گرفت و رفت. من در نهایت کسالت و بدحالی هستم و زکام طوری شدت پیدا کرده که آرام ندارم. ساعتی گذشت، صفاء الممالک قنسول آمد که: ((حضرت شریف از ارمغان شما بینهایت ممنون شدند...امشب هم منتظرند به هر حالت که باشید به مائدهء ایشان حاضر شوید...)) مصمم شدم که با تب و بی تابی از حضور ایشان باز نمانم. تا عصر به خستگی زکام گرفتار بودم... به منزل حضرت شریف رفتیم... بعد از صرف غذا، نماز مغرب و اشا ادا شد... از فقدان سعادت که روز گذشته از طولف و نماز در مسجدالحرام محروم مانده ام، افسوس گفتم و امشب هم... در اطراف گاهی روشنی برق هست. لکن امیدوارم مثل شب پیش ناراحت نشوم...