کتاب اسرار سقیفه

Saqifeh
کد کتاب : 31481
مترجم :
شابک : 978-6004350785
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 292
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 1968
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اسرار سقیفه اثر محمدرضا مظفر

اثر پیش رو تحت عنوان "اسرار سقیفه" بازگردانی است از متن عربی نوشته شده به قلم علامه "محمدرضا مظفر" که نویسنده آن را با اهمیت زدودن گرد افراط‌ و تعصب قومی و قبیله‌ای، مذهبی، میهنی و غیره از افکار و اندیشه‌های مورخ آغاز می‌کند و او را تنها مسئول تحقیق و بیان تاریخ می‌داند. "اسرار سقیفه" که در چهار بخش تنظیم شده است، با مقدمه‌ای آغاز می‌شود و سپس به متن اصلی کتاب می‌پردازد که داستان سقیفه و کوشش موسسان آن را در برابر نص صریح ارزیابی می‌کند و بعد باقی مطالب را ادامه می‌دهد.
فصل اول از کتاب "اسرار سقیفه" دیدگاه پیامبر اکرم (ص) در مورد خلافت را مطرح می‌کند و به سوالاتی نظیر اینکه آیا حضرت از آنچه پس از رحلت ایشان گذشت، آگاه بود یا نه و اگر بله، آیا هرگز راهی برای جلوگیری از رخ دادن این اتفاق اندیشیده بود، پاسخ می‌دهد. کتاب همچنین دیدگاه اهل سنت را مبنی بر اینکه حضرت محمد (ص) در این موضوع موضعی نگرفت و تصمیم گیری را به امت واگذار کرد، نیز بررسی می‌نماید. شیخ "محمدرضا مظفر" سپس روایاتی از آن حضرت در مورد امام علی (ع) و همچنین ابوبکر بیان می‌کند تا از دیدگاه رسول خدا (ص) صلاحیت هر یک را برای خلافت مشخص کند و تصمیم نهایی را بر عهده خواننده بگذارد.
در فصل دوم تدبیرهای رسول اکرم (ص) برای پرهیز از تفرقه امت اسلامی برشمرده شده و در فصل سوم، بیعتی که در سقیفه انجام شد و انگیزه هایی که در جامعه آنجا وجود داشت و حوادثی که زمینه را برای بیعت با ابوبکر فراهم کرد در کنار نقش مهاجرین و انصار به صورت جداگانه در این موضوع بررسی شده است.
فصل چهارم مواضع امیرالمومنین علی (ع) را در قبال سقیفه و نیز نگرش و رفتارشان با خلفا را ارزیابی می‌کند و منطقی است که نتیجه بگیریم علامه "محمدرضا مظفر" واقع بینانه به موضوع پرداخته و احساسات و عواطف خود را وارد کار نکرده است.

کتاب اسرار سقیفه

محمدرضا مظفر
محمدرضا مظفر (۵ شعبان ۱۳۲۲ قمری - ۱۶ رمضان ۱۳۸۳ قمری) مجتهد مشهور، فقیه، اصولی، متکلم، فیلسوف و از محققان شیعی در حوزه فقه و اصول، منطق، کلام و عقاید بود. او صاحب سه کتاب مشهور اصول الفقه، المنطق و عقائد الإمامیه می‌باشد که در حوزه‌های علمیه شیعه به صورت رسمی تدریس می‌شوند. محمدحسین مظفر و محمدحسن مظفر، برادران او هستند.
قسمت هایی از کتاب اسرار سقیفه (لذت متن)
ما عقیده داریم رسـول خدا ( ص ) ، پیغمبر مرسل بوده و برای آن آمده که تا روز قیامت ، « بشیر » و « نذیر » عالمیان باشد و بنابراین دین او مخصوص عصر خودش نبوده که امت خویش را پس از خود ، بدون رهبر یا رویه و قانونی که از آن پیروی کنند به حال خود گذارد با آنکه می داند امت در مسئلۂ خلافت دچار پراکندگی و اختلاف خواهند شد . ما که چنین عقیده ای داریم ، معتقدیم پیغمبر ( ص ) مسئله خلافت را به طرز پسندیدهای حل کرده است و منازعات را پایان داده و قاعـدهای به دست داده که مردم به آن رجوع کنند تا دلیل کوبنده ای بر ضـد منافقان و معاندان و سلاح برانی برای مومنان باشد .