کتاب فلسفه خرافات

Philosophy of superstitions
معرفی و شناخت خرافات، علل و انگیزه های گرایش و روش مبارزه با آن
کد کتاب : 33911
شابک : 978-9640015650
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 308
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فلسفه خرافات اثر یحیی یثربی

کتاب "فلسفه خرافات" اثری است ارزشمند از "یحیی یثربی"، که به "معرفی و شناخت خرافات، علل و انگیزه های گرایش و روش مبارزه با آن" می پردازد. در شروع کتاب، نویسنده به تعریف خرافه و نام بردن برخی از نمونه های آن در سطح جهانی می پردازد و نسبت خرافه را با علم، دین و فلسفه به صورت جداگانه بررسی می کند. واضح است که پدیده ای همچون خرافه که پایه و اساسی منطقی و علمی ندارد، می تواند آثار زیان باری را بر زندگی فردی و اجتماعی انسان ها برجا بگذارد و برای شناخت بهتر این آثار، بهتر است علت ها و انگیزه های گرایش به خرافات بررسی شود و این دقیقا همان کاری است که "یحیی یثربی" در کتاب "فلسفه خرافات" انجام می دهد.
علاوه بر دلایلی که ممکن است انسان را به سمت خرافه سوق دهند، علت ها و انگیزه هایی وجود دارند که انسان را به پایداری در خرافه تشویق می کنند؛ یکی از مهم ترین عوامل بقای خرافه، مبارزه با خردورزی و عقلانیت است و به طور کلی تحقیر دانایی، هویت و شخصیت انسان، پایداری خرافه را تضمین می کند. اما این کتاب فقط به شناخت خرافه و عوامل آن نمی پردازد و شیوه های کاربردی و منطقی را برای مبارزه با آن نیز معرفی می کند. در کنار این مساله، هرچقدر که دانش بشر پیشرفت می کند، خرافه نیز پا به پای آن پیش می رود و دژهای مدرنی را برای محافظت از خود ایجاد می کند. در "فلسفه خرافات" به پیدایش تحریف و خرافه در دین اسلام و مذهب تشیع نیز پرداخته شده و با یک جمع بندی همه جانبه، "معرفی و شناخت خرافات، علل و انگیزه های گرایش و روش مبارزه با آن" به اتمام می رسد.

کتاب فلسفه خرافات

یحیی یثربی
سید یحیی یثربی (متولد سال ۱۳۲۱ هجری شمسی در روستای چراغ تپه سفلی از توابع تکاب) استاد تمام در رشته فلسفه و کلام اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی؛ پژوهش‌های او در حوزه نقد فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای است.
قسمت هایی از کتاب فلسفه خرافات (لذت متن)
بیماری کشنده ای که علاجش مشکل باشد اگر مادرزادی بوده و همگانی هم باشد، خطرناک تر خواهد بود. خرافه برای جامعه بیماری خطرناکی است که هم موروثی و مادرزادی است و هم فراگیر و همگانی. خرافه خطرناک ترین بیماری جامعه ها است که آثار زیان بار آن، تمامی جهات زندگی انسان ها را تحت تأثیر قرار می دهد، از اخلاق تا اقتصاد و از دین و مذهب تا سیاست و مدیریت، همه و همه را. به دلیل اینکه خرافات موروثی اند، با شیر مادر به رگ های جان و روح ما راه می یابند و ما ندانسته و نسنجیده براساس تلقین و عواطف و احساسات، گرفتار آن می شویم. سپس ما را از درون پوسانده و تهی می سازند و سرانجام دچار ناتوانی شده و از هم می پاشیم. بیماری خرافه، چنان خطرناک است که اگر کسی از این بیماری سخن بگوید، یا مردم را به مبارزه با آن فراخواند، به شدت مورد تعقیب و آزار قرار می گیرد و زندگی اش به خطر می افتد. این بیماری فراگیر همه جا را در بر گرفته است، از شرق و غرب و از کشورهای عقب مانده تا جامعه های پیشرفته. اما دراین باره جامعه های عقب مانده با کشورهای پیشرفته، یک فرق بنیادی دارند و آن اینکه در کشورهای پیشرفته، تدبیر امور جامعه در دست کسانی است که بیشتر به اصول عقلانی و تدبیر علمی توجه دارند، اما در جامعه های عقب مانده، متولیان و گردانندگان جامعه، خود از گرفتاران خرافه و حامیان آن می باشند.