کتاب اسطوره

Myth: A Very Short Introduction
کد کتاب : 34702
مترجم :
شابک : 978-9642090372
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 228
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب اسطوره اثر رابرت سیگال

اسطوره" از "رابرت سیگال" یک مرور کلی جالب و شماتیک از نظریه‌های اساطیری قرن 19 و 20 را به خواننده ارائه می‌کند. فصل‌های کتاب "اسطوره" حول موضوعاتی سازماندهی شده‌اند که از جمله‌ی آنها می‌توان به اسطوره و روانشناسی، اسطوره و سیاست، اسطوره و علم و غیره اشاره کرد. مثالی که فصل‌های کتاب را به زیبایی به هم پیوند می‌زند، داستان اسطور‌ه‌ی آدونیس است که یکی از باشکوه‌ترین موارد به جامانده از اساطیر کهن است. "رابرت سیگال" یک نظریه‌پرداز به خصوص را در زمینه‌ی "اسطوره" معرفی می‌کند و سپس در مورد اینکه چگونه آن نظریه‌پرداز ممکن است اسطوره آدونیس را تفسیر کند، توضیحاتی را ارائه می‌کند. بر این اساس، می‌توان گفت که این کتاب یک بررسی زمانی یا روایی‌محور درباره اسطوره‌های خاص نیست و هیچ فصلی به شکل متمرکز پیرامون اسطوره‌های بین النهرین باستان، مصر باستان، یونان کلاسیک و غیره نوشته نشده است. نویسنده در عوض بیشتر به این موضوع می‌پردازد که چگونه دانشمندان و نظریه‌پردازان مختلف، به طور انتزاعی و آکادمیک با این پدیده ها دست و پنجه نرم کرده‌اند. "اسطوره" از "رابرت سیگال" اشتهای خوانندگان را برمی انگیزد و آنها را به سمت مطالعه عمیق‌تر را هدایت می‌کند.
این کتاب با بررسی 300 سال گذشته از نظریه‌پردازی درباره اسطوره، آثار متفکران برجسته‌ای مانند آلبر کامو، کلود لوی استروس، سی‌جی یونگ و زیگموند فروید را مورد توجه قرار می‌دهد و بر رویکردهای مختلف نسبت به "اسطوره"، از همه رشته‌های مطالعاتی اصلی تمرکز دارد. "رابرت سیگال" با تمرکز بر افسانه‌ای درباره سرنوشت آدونیس زیبا، نظریه‌های اسطوره‌ای بسیاری را بررسی می‌کند و در جایی که یک نظریه شکست می‌خورد، او داستان دیگری را جایگزین می‌کند و نشان می‌دهد که علیرغم ادعای جهانی بودن، برخی نظریه‌ها فقط برای انواع خاصی از اسطوره ها کاربرد دارند.

کتاب اسطوره

رابرت سیگال
رابرت سیگال (متولد سال 1948) در گروه مطالعات دینی در دانشگاه لنکستر سخنرانی می کند. او نویسنده کتاب Poimandres as Myth، دین و علوم اجتماعی، توضیح و تفسیر دین و نظریه پردازی درباره اسطوره است.
نکوداشت های کتاب اسطوره
Segal's writing is entirely lucid.
نوشتار سیگال کاملا شفاف است.
Independent on Sunday

The book will prove a very valuable guide for anybody setting foot in this minefield of contradictory theorising.
این کتاب راهنمای بسیار ارزشمندی برای هر کسی است که پا در این میدان مین نظریه پردازی متناقض بگذارد.
Folklore Society

Segal constructs a concise, accessible, and comprehensive survey... this small format volume, just the right size to fit conveniently into a pocket, is clearly written and engaging. Recommended for both classrooms and pockets.
کم پیش می آید کتابی پیدا کنید که به شما راهی مختصر و قابل فهم برای ورود به یک رشته تحصیلی کامل می دهد، اما در اسطوره از "رابرت سیگال" این کار به آسانی انجام شده است. به عنوان یک خواننده، به ویژه یک خواننده دانشجو، مطالعه این اثر حسی از روشن تر شدن با مصرف یک دوز از قدرت دانش به شما می دهد.
Journal of Folklore Research

قسمت هایی از کتاب اسطوره (لذت متن)
در هر کدام از رشته های علوم اجتماعی چندین نظریه درباره ی اسطوره وجود دارد. به بیان دقیق تر، نظریه های اسطوره نظریه هایی درباره ی قلمروی به مراتب وسیع ترند که اسطوره تنها بخشی از آن است. برای مثال، نظریه های انسان شناختی اسطوره در اصل نظریه های فرهنگ اند که در مورد اسطوره به کارشان بسته اند؛ نظریه های روان شناختی اسطوره در اصل نظریه های ذهن اند؛ و نظریه های جامعه شناختی اسطوره نیز در اصل نظریه های جامعه اند. درباره ی خود اسطوره به تنهایی نظریه ای وجود ندارد، چون رشته ای وجود ندارد که صرفا به خود اسطوره بپردازد. از قدیم ادعا شده و هنوز هم می شود که ادبیات را باید به مثابه ی ادبیات بررسی کرد، نه به مثابه ی تاریخ، جامعه شناسی یا هر مقوله ی غیرادبی دیگر. اما اسطوره چنین نیست و چیزی به عنوان بررسی اسطوره به مثابه ی اسطوره وجود ندارد. حلقه ی پیوند بررسی اسطوره در رشته های گوناگون پرسش هایی است که دراین باره مطرح می شود. سه پرسش اصلی در این زمینه مربوط است به خاستگاه، کارکرد، و موضوع اسطوره. منظور از « خاستگاه » چرایی و چگونگی پیدایش اسطوره، و منظور از « کارکرد » چرایی و چگونگی تداوم آن است. در پاسخ به چرایی خاستگاه و کارکرد اسطوره معمولا به وجود نیازی استناد می شود که اسطوره برای برآورده کردنش پدید می آید و با ادامه ی برآورده کردنش تداوم می یابد. البته این که آن نیاز چیست از نظریه ای به نظریه ی دیگر فرق می کند. منظور از « موضوع » مرجع اسطوره است. برخی نظریه پردازان به تعبیر لفظ گرایانه از اسطوره قائل اند و بنابراین مرجع اسطوره را مرجعی روشن و سرراست نظیر خدایان می دانند، حال آن که برخی دیگر به تعبیر نمادگرایانه از اسطوره قائل اند، که بر این اساس مرجع به نماددرآمده هر چیزی می تواند باشد.