کتاب تذکره المتقین

Tazkerat alMottaghin
(مجموعه اخلاق)
کد کتاب : 38811
شابک : 978-6008460176
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 208
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب تذکره المتقین اثر محمد بهاری همدانی

"تذکره المتقین" یکی دیگر از کتاب‌های مجموعه‌ی اخلاق از نشر کتابستان معرفت است که به قلم عارف نامی، "آیت الله بهاری همدانی"، به رشته‌ی تحریر درآمده است. این اثر که به تحقیق "مسعود انصاری" گردآوری شده، در چندین بخش به آداب و رفتار توبه، مراقبه، رفاقت، برخورد و سلوک با همسر و اهالی خانه، تربیت و پرورش فرزندان و آداب حج و زیارت می‌پردازد.
در میان سخنان پربار "آیت الله بهاری همدانی"، صحبت‌هایی در صفات علمای حقه و اصناف مغرورین به چشم می‌خورد و سپس دستورالعمل‌های "تذکره المتقین" که با شانزده مراسله دنبال می‎شود، ذکر شده است. به جز "آیت الله بهاری همدانی" که کتاب "تذکره المتقین" به سیره و سخنان ایشان اختصاص دارد، از کلام برخی از عالمین بزرگ دینی و عرفانی نیز در این کتاب بهره برده شده و پیام "حاج سید احمد موسوی حائری" یکی از این موارد می‎‌باشد. در کنار ایشان، پیام "حاج ملا حسینقلی همدانی" و "حاج آقا محمد بیدآبادی" نیز در کتاب "تذکره المتقین" به چشم می‌خورد.
این اثر یکی از بهترین و برجسته‌ترین کتبی است که در زمینه‌ی عرفان عملی به رشته‌ی تحریر درآمده و توانسته ژرفای سبک زندگی عارفانه را به نحو احسن به تصویر بکشد. در کنار "آیت الله بهاری همدانی"، افرادی که از آنها نام برده شده، هر یک گوهری در دریای عرفان و فقه محسوب می‎شوند که با آداب و اعمال خود، موجبات هدایت سالکان متعددی را فراهم آورده‌اند. از این کتاب، نسخه‌های مختلفی توسط ناشرین مختلف به چاپ رسیده است که یکی از دقیق‌ترین و سهل‌خوان‌ترین نسخه‌های آن، متعلق به مجموعه‌ی اخلاق نشر کتابستان معرفت بوده و تحت نظر "مسعود انصاری"، تهیه و تنظیم شده و به عرصه‌ی چاپ رسیده است.

کتاب تذکره المتقین

محمد بهاری همدانی
محمد بهاری از علماء و عرفا معاصر شیعه است. از آنجا که سید علی قاضی (شیخ العرفا) از شاگردان او بود، او را سرسلسلهٔ عرفای معاصر می‌دانند.محمد بهاری همدانی فرزند میرزامحمد در سال ۱۲۶۵قمری (۱۲۲۸ خورشیدی) در شهر بهار چشم به جهان گشود. میرزا محمّد بهاری دارای ۳ پسر به نام‌های: صادق، فرّخ و محمّد و یک دختر به نام خانم بود. میرزا محمّد کاسب بود و وضعیت مالی نسبتاً خوبی داشت. از قراین و شواهد پیداست که او از راه خرید و فروش و کشاورزی، امرار معاش می‌کرد. محمد در سی‌ودو سالگی با اخذ ...
قسمت هایی از کتاب تذکره المتقین (لذت متن)
پس ای عزیز! چون این کریم رحیم، زبان تو را مخزن کوه نور؛ یعنی ذکر اسم شریف قرار داده، بی حیایی است مخزن سلطان را آلوده به نجاسات و قاذورات غیبت و دروغ و فحش و اذیت و غیرها من المعاصی نمودن. مخزن سلطان باید محلش پرعطر و گلاب باشد، نه مجلس مملو از قاذورات و بی شک، چون دقت در مراقبت نکرده ای، نمی دانی که از جوارح سبعه؛ یعنی گوش و زبان و چشم و دست و پا و بطن و فرج، چه معصیت ها می کنی و چه آتش ها روشن می نمایی و چه فسادها در دین خودت برپا می کنی و چه زخم های منکره به سیف و سنان زبانت به قلبت می زنی. اگر نکشته باشی، بسیار خوب است. اگر بخواهم شرح این مفاسد را بیان نمایم، در کتاب نمی گنجد... تو که هنوز جوارحت را از معاصی پاک نکرده ای، چگونه منتظری که در شرح احوال قلب چیزی بنویسم...