کتاب چرا شد محو از یاد تو نامم

Is our name remembered?
کد کتاب : 39323
مترجم :
شابک : 978-6226863124
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 374
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب چرا شد محو از یاد تو نامم اثر افسانه نجم آبادی

"چرا شد محو از یاد تو نامم" اثری است به قلم "افسانه نجم آبادی" که نه مقاله ی مهم و تامل برانگیز را از این پژوهشگر حوزه ی زنان در بردارد. بخش زیادی از این مقالات طی سال های متمادی به شکل پراکنده در نشریات مختلف فارسی و انگلیسی زبان به انتشار رسیده اند اما آنچه هم اکنون به صورت مدون و تنظیم شده پیش روی مخاطب قرار گرفته، نه مقاله از "افسانه نجم آبادی" است که تعدادی از آن ها توسط "شیرین کریمی" به فارسی بازگردانی شده و باقی هم با ویراستی جدید در کتاب "چرا شد محو از یاد تو نامم" منشتر شده اند.
مقالات موجود در این کتاب از لحاظ مضمون و محتوا به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند که در یک دسته، نویسنده بر آن است تا تاریخ را از دیدگاهی بازخوانی نماید که زن در آن حاشیه نشین و غایب نیست، بلکه حضور فعالی دارد. برای این کار او به سراغ وقایعی در تاریخ معاصر، نظیر جنبش مشروطه رفته و با کند و کاو در سندهای به جا مانده، نقش زنان را در این رویدادها بارخوانی می نماید. دسته ی دیگر مقالات کتاب "چرا شد محو از یاد تو نامم"، به بررسی روایت های محبوب و مشهوری نظیر هزار و یک شب، یوسف و زلیخا و بامداد خمار می پردازد. نویسنده درباره ی این داستان ها استدلال می کند که مضامین به نگارش درآمده، بیش از اینکه به میل زن بپردازند، به مکر او پرداخته اند و این نوعی خیال بافی کهن مردانه است. "افسانه نجم آبادی" معتقد است که جامعه ی کنونی شدیدا نیازمند بازخوانی و بازنویسی از روایت هایی است که تصویر زن در آن ها به این شکل ارائه شده و نیاز است که این تصویر به چالش کشیده شود.

کتاب چرا شد محو از یاد تو نامم

افسانه نجم آبادی
افسانه نجم آبادی نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه هاروارد در رشتهٔ مطالعات زنان، جنسیت و تاریخ (به ویژه مطالعات تاریخی در قرن نوزدهم میلادی در ایران) است.افسانهٔ نجم آبادی، نوهٔ نوهٔ شیخ هادی نجم آبادی روحانی تجدد خواهی که در جنبش مشروطه اثر آفرین بوده است می باشد.
قسمت هایی از کتاب چرا شد محو از یاد تو نامم (لذت متن)
افسانه نجم آبادی مقاله « فراسوی قاره آمریکا » را با این پرسش آغاز کرده است که آیا جنسیت و سکسوالیته دو مقوله کاربردی در تحلیل تاریخی اند . او در این مقاله به دغدغه های روش شناختی و مفاهیم جنسیت و سکسوالیته فراتر از مرزهای جغرافیایی و محدوده های زمانی می پردازد . مقاله « چرا شد محو از یاد تو نامم ؟ » خلاصه کتاب دختران قوچان است ؛ نجم آبادی در این کتاب به واقعه فروش و اسارت شماری از دختران قوچان و زنان باشقانلو در اواخر قرن نوزدهم و سال های منتهی به انقلاب مشروطه پرداخته است . او این واقعه را از عوامل اصلی روشن شدن شعله انقلاب می داند و با مطالعه تاریخ نگاری های انقلاب مشروطه ، از جمله آثار احمد کسروی ، مهدی ملک زاده و فریدون آدمیت به این پرسش می پردازد که چرا حکایت دختران قوچان در تاریخ نگاری های بعدی به تمامی به فراموشی سپرده شد و چگونه در تاریخ نگاری های مردانه حکایت دختران قوچان ، که به لحاظ مضامین موجود در آن رویدادی تأثیرگذار در انقلاب مشروطه بود ، بدل به « حادثه ای پیش پا افتاده » شد ؟