کتاب روش های تحقیق در علوم رفتاری

Research Methods in Behavioral Sciences
کد کتاب : 40183
شابک : 978-9643725457
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 435
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب روش های تحقیق در علوم رفتاری اثر مجموعه ی نویسندگان

"روش های تحقیق در علوم رفتاری" تالیفی است مشترک از دکتر "حسن پاشا شریفی" و دکتر "نسترن شریفی" که برای دانشجویان رشته علوم رفتاری در نظر گرفته شده است. اصطلاح تحقیق به معنای دستیابی است و همچنین آن را فرایند رسیدن به راه ‌حل یک پرسش پژوهشی به شیوه‌ای ساده، کامل و جامع نیز می‌دانیم. دانشجویان رشته علوم رفتاری می‌توانند کتاب "روش های تحقیق در علوم رفتاری" را که حاوی به روزترین مطالب در زمینه روش تحقیق است به عنوان منبعی همه‌جانبه که به زبانی قابل فهم و بر اساس جدیدترین موضوعات وزارت علوم نوشته شده است، تهیه کنند.
این کتاب در چهارده فصل تنظیم شده که مطالبی نظیر تحقیق از قدیم تا امروز، متغیرها و کمی سازی آنها، جامعه آماری پژوهش و نمونه گیری، انواع پژوهش، پروژه های تحقیقاتی، ابزار اندازه گیری متغیرها و فنون جمع آوری داده‌ها، پژوهش‌های کیفی و تاریخی، تحقیق میدانی، مطالعات فرا تحلیلی، آنالیز آماری داده‌های تحقیق، تهیه گزارش تحقیق و نمونه گزارش مراحل پژوهش را شامل می‌شود.
دکتر "حسن پاشا شریفی" و دکتر "نسترن شریفی" در فصل اول کتاب یک طرح کلی از فرآیند تحقیق و مفاهیم آن ارائه می‌دهند. متغیرهای مطالعه در فصل دو شرح داده شده و اشکال تحقیق در فصل سه طبقه بندی شده است. ایده‌ها و تکنیک‌های نمونه گیری در فصل چهار و انواع پروژه‌های تحقیقاتی در فصل پنج مورد بحث قرار گرفته اند. فصل شش و هفت مخاطب را با ابزارها آشنا می‌کند و در فصل هشت و نه، مراحل تحقیق کیفی به همراه راهکارهای نگارش گزارش تحقیق، تشریح شده است. شاخص های آماری در فصول یازده و دوازده به همراه نحوه آنالیز آنها توضیح داده شده است. فصل سیزده با ارائه نمونه تحقیق، مراحل اجرا را به مخاطب می‌آموزد و فصل چهارده یک ارزیابی را از دانسته‌های مخاطبین به عمل می‌آورد.

کتاب روش های تحقیق در علوم رفتاری

دسته بندی های کتاب روش های تحقیق در علوم رفتاری
قسمت هایی از کتاب روش های تحقیق در علوم رفتاری (لذت متن)
تحقیق همبستگی یکی دیگر از انواع تحقیق های غیر آزمایشی است که در آن رابطه بین دو یا چند نوع متغیر مورد مطالعه قرار می گیرد. یکی از تفاوت های مهم تحقیق همبستگی با تحقیق پس رویدادی یا علّی- مقایسه ای آن است که تحقیق همبستگی در مورد رابطه بین متغیرهایی که فقط در مورد یک گروه به دست آمده است به کار می رود. روش همبستگی نسبت به روش علّی-مقایسه ای دو مزیت دارد. نخست این که با استفاده از این روش، پژوهشگر می تواند رابطه بین چند متغیر همزمان را با یک متغیر مورد بررسی قرار دهد. در مطالعات مربوط به علوم رفتاری همواره یک رفتار تابعی از چندین متغیر است که به طور مشترک بر آن رفتار اثر می گذارند. درواقع پژوهش های چند متغیری که از مشخصه پژوهش های علوم رفتاری است، از طریق تحقیق همبستگی بهتر امکان پذیر است. در این گونه تحقیق ها محقق می تواند رابطه بین یک الگو رفتاری را با چندین متغیر به طور همزمان مطالعه کند. دوم در روش علّی-مقایسه ای محقق می تواند تاثیر چند متغیر مستقل بر یک متغیر وابسته را مورد مطالعه قرار دهد، اما نمی تواند رابطه بین متغیر های مستقل را جداگانه بررسی کند. در صورتی که در تحقیق همبستگی پژوهشگر قادر است رابطه بین متغیر های مستقل را با یکدیگر و همچنین اثر هر متغیر مستقل بر متغیر وابسته را با حذف همبستگی آن متغیر مستقل با سایر متغیر های مستقل مورد مطالعه قرار دهد. تحقیق همبستگی برای دو هدف به کار می رود: ۱- مطالعه همبستگی بین دو یا چند متغیر ۲- پیش بینی یک متغیر از روی متغیر دیگر. در پژوهش های پیش بینی، متغیر یا متغیر های مستقل را متغیر پیش بین و متغیر وابسته را متغیر ملاک می نامند.