کتاب درآمدی به روایت شناسی

Narratogoty
کد کتاب : 4039
مترجم :
شابک : 9789643632960
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 152
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1950
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب درآمدی به روایت شناسی اثر رولان بارت

"درآمدی به روایت شناسی" اثری است که مقالات مهمی پیرامون موضوعات «درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها» از "رولان بارت"، «روایت‌شناسی» از "جرالد پرینس" و «تحلیل متن ادبی» از "تزوتان تودوروف" را در بردارد. روایت شناسی به عنوان شاخه ای از نقد ادبی، دستورزبانی را که بر روایت ها حاکم است، بررسی نموده و یک چارچوب و الگوی نظری – کاربردی جهت آنالیز گونه های روایت مهیا می کند. "درآمدی به روایت شناسی" کتابی کم حجم است که شناخت قابل قبولی را از جنبه های مختلف این مفهوم، به خواننده ارائه می کند.
در نخستین بخش از این کتاب، به «روایت‌شناسی» از "جرالد پرینس" پرداخته می شود و پس از آن «درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت‌ها» از "رولان بارت" قرار دارد. در این قسمت زبان روایت در سطوح مختلف معنا و فراتر از جمله بررسی می شود و کارکردها در تشخیص واحدها و گروه های آن ها تجزیه و تحلیل می شود. این بخش همچنین کنش ها درباره ی پایگاه ساختاری شخصیت ها و مسئله ی فاعل یا سوژه را نیز بررسی می کند و به عمل و نظام روایت، از منظر ارتباط و موقعیت روایی، تحریک و گسترش و تقلید و معنا می پردازد.
بخش سوم که «تحلیل متن ادبی» از "تزوتان تودوروف" را شامل می شود، ابتدا درآمدی از جنبه ی معناشناختی آن ارائه می کند و سپس گونه های کاربردی گفتمان را برمی شمرد. در بررسی جنبه ی کلامی، به وجه، زمان، زاویه ی دید و لحن متن می پردازد و برای تشریح جنبه ی نحوی، ساختارهای متن اعم از ترتیب منطقی، زمانی و مکانی روایت، نحو روایت، مشخص کردن ها و واکنش ها را مورد بررسی قرار می دهد.

کتاب درآمدی به روایت شناسی

رولان بارت
رولان بارت، زاده ی ۱۲ نوامبر ۱۹۱۵ و درگذشته ی ۲۵ مارس ۱۹۸۰، نویسنده، فیلسوف، نظریه پرداز ادبی، منتقد فرهنگی، و نشانه شناس معروف فرانسوی بود.از جمله مولفه های مهم آثار او ساختارگرایی و پساساختارگرایی و همچنین تحلیل نشانه شناسانه ی متون ادبی و پدیده های فرهنگی اند.رولان بارت، زبان شناس و نظریه پرداز ادبی فرانسه، بنیان گذار نقد نو شناخته می شود. او با انتشار کتاب درجه ی صفر نویسندگی در آغاز نیمه ی دوم قرن بیستم به شهرت رسید. با انتشار این کتاب ، بنای نقد سنتی فرانسه فرو ریخت و مکتب «نقد تفسیری» ...
قسمت هایی از کتاب درآمدی به روایت شناسی (لذت متن)
بارت و تودوروف در تمرکز بر « آنجه » به جای « چگونه » ، از کلود الوی - استراوس و ولادیمیر پراپ پیروی کرده اند . لوی - استراوس از طریق تمرکز بر ساختار معنایی به توصیف منطق اسطوره دست یافته بود و در کتاب خود مردم شناسی ساختاری، مدعی است که اسطوره به یاری یک میانجی یا سلسله ای از میانجی ها ، همواره با تبدیل گروهی از تقابلهای معنایی به گروه دیگری که دارای فراگیری کمتری است سروکار دارد . پراپ در اثر خود ریخت شناسی قصه های عامیانه [ = ریخت شناسی قصه های پریان . م .[ که شاید پربارترین گزارش عصر جدید از ساختار داستان باشد ، روایتگری یا عمل روایت در قصه های پریان (روسی) را نادیده گرفته و همه قصه ها را از دیدگاه عناصر سازنده « آنچه روایت شده » توصیف کرده است.