کتاب تاریخ و فرهنگ جوانمردی

Tarikh va farhang-e Javanmardi
کد کتاب : 41511
شابک : 978-9644238994
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 560
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ و فرهنگ جوانمردی اثر مسعود رضوی

"تاریخ و فرهنگ جوانمردی" اثری است از سید "مسعود رضوی" که در آن یکی از مظاهر فروتنی و شخصیت متعالی و والای ایران زمین را به دیگران معرفی می‌کند و نشان می‌دهد که چطور جوانمردی به بقای ارزش‌های اخلاقی در میان تمام طبقه‌های اجتماعی کمک کرده است.
سید "مسعود رضوی" این کتاب را در پنج بخش که شامل بیست و دو فصل است تنظیم نموده و مطالب آن شامل مقالات، تصحیح متون، گفت و گو و کتابشناسی می‌باشد. دغدغه ها و موضوعات متعددی در این کتاب تحت عنوان جوانمردی بررسی شده است و از حقایق ساده و مسائل موجود در منبع‌شناسی مورد استفاده‌ی دانشجویان گرفته تا مقالات تحلیلی پیچیده که برای متخصصان و اساتید به کار می‌آید، در "تاریخ و فرهنگ جوانمردی" گردآوری شده است.
در بخش اول کتاب که مشتمل بر شش مقاله است، خواننده با تاریخچه و سیر تکاملی جوانمردی و همچنین مرزهای اساسی برای درک جوانمردی آشنا می‌گردد. بخش دوم حاوی فتوت‌نامه‌ها و اطلاعاتی درباره آنهاست که مفیدترین منبع برای شناخت جوانمردی است. بخش سوم دارای شش مقاله منحصر به فرد و متمایز است که هر کدام با موضوع جوانمردی مرتبط بوده و در درک پیچیدگی‌ها و چالش‌های آن مفید هستند.
یکی از قدیمی‌ترین مطالب مرتبط با فتوت در کتاب "تاریخ و فرهنگ جوانمردی" از سید "مسعود رضوی"، ترجمه شیوا و لذت‌بخشی از رساله ملامتیه به قلم ابوعبدالرحمن سلمی است. این متن حاوی مفاهیم و آرمان‌های قدیمی مشترک میان ملامتیان، جوانمردان و صوفیان است که همگی پشتوانه‌های اخلاقی قوی و عمیقی را برای ما آشکار می‌کنند. دو بخش پایانی کتاب مکالمات و کتابشناسی هستند که علاوه بر کارایی و سودمندی، ایده‌های متعددی را برای تحقیقات بیشتر ایجاد می‌کنند.

کتاب تاریخ و فرهنگ جوانمردی

قسمت هایی از کتاب تاریخ و فرهنگ جوانمردی (لذت متن)
نور عرفان و شور جوانمردی، همواره دوشادوش یکدیگر طی طریق می کرده اند. معنویت ایرانی از این دو رود خروشان سیراب شده است. جوانمردی بر گذشت و سخاوت و فروتنی و شرافت و نجابتی افسانه ای بنا شده و تا زمانی که این آیین، بر اصول بنیادین و اساسی خود تکیه داشت، اثری ژرف بر زندگی اجتماعی و تأثیری ماندگار بر اخلاق و آرمان های مردمان می نهاد؛ اما با شروع و تداوم انحطاط در دوره هایی از تاریخ ایران و تمدن اسلامی، مکتب جوانمردی نیز دستخوش خرافه و ظاهرگرایی و پایمال زور و تزویر شد و اسیر مدعیانی که فتوت را به دکانی بی فروغ بدل کردند. این کتاب سرگذشت و اصول و منابع و اصطلاحات و فرهنگ جوانمردی را توصیف و تحلیل کرده است و اگاهی هایی دقیق و همه جانبه را در این موضوع با مخاطبان در میان می گذارد.