کتاب ھ مثل هژمونی

The H-Word
کد کتاب : 43776
مترجم :
شابک : 978-6226654319
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 252
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب ھ مثل هژمونی اثر پری آندرسون

معدودی از اصطلاحات به طور گسترده در ادبیات روابط بین الملل و علوم سیاسی استفاده می شوند، با توافق اندکی در مورد معنای دقیق آنها، به عنوان هژمونی.

پری اندرسون در اولین مطالعه کامل تاریخی درباره هژمونی به عنوان یک مفهوم، ظهور آن را در یونان باستان و کشف مجدد آن در طی تحولات 1848-1849 در آلمان دنبال می کند. او سپس گستره مطالعاتی خود را در روسیه انقلابی، ایتالیای فاشیست، آمریکای جنگ سرد، فرانسه گولیستی، بریتانیای تاچر، هند پس از استعمار، ژاپن فئودال، چین مائوئیست دنبال می‌کند و در نهایت به دنیای مرکل و می، بوش و اوباما می‌رسد. به این ترتیب، هژمونی به عنوان امری بین الدول، و نه نسبتی بین طبقاتی مانند تصور حاکم در سوسیال دمکراسی روس، شکل می گیرد. کتاب سیر تطور این مفهوم در ادوار مختلف و در مناطق مختلف است. بدیهی است که در نهایت توجه نویسنده معطوف به هژمون عصر است: هژمونی آمریکا!
کتاب «ھ مثل هژمونی» نتیجه یک سفر شگفت‌انگیز به تاریخ روشنفکری جهانی است که با تأمل در چشم‌انداز سیاسی معاصر به پایان می‌رسد.

کتاب ھ مثل هژمونی

پری آندرسون
پِری اندرسون (انگلیسی: Perry Anderson؛ زادهٔ ۱۱ سپتامبر ۱۹۳۸) تاریخ‌نگار و جامعه‌شناس سیاسی اهل بریتانیاست. او به عنوان متخصص تاریخ روشنفکری شناخته می‌شود و از چهره‌های جنبش‌های چپ نو و مارکسیسم غربی پس از ۱۹۵۶ به‌شمار می‌رود. اندرسون پروفسور تاریخ و جامعه‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس است. او برادر بندیکت اندرسون دانشمند علوم سیاسی است. از آثارش تبارهای دولت استبدادی و ریشه‌های پسامدرنیته را می‌توان نام برد.
قسمت هایی از کتاب ھ مثل هژمونی (لذت متن)
نویسنده در فصل اول، ریشه های بنیادی این مفهوم را از زبان یونانی ها می گیرد و قدم به قدم در تاریخ به پیش می رود. در فصل دوم به فرازونشیب مفهوم هژمونی در انقلاب ها می پردازد. در فصول دیگر نیز تأثیر هژمونی را در انقلاب های قرن بیستم، بین دو جنگ جهانی، در مناظره های انتخاباتی در ایالات متحده و… تجزیه و تحلیل می کند.