کتاب نظریه های توسعه

Theories of Development
مناقشات،استدلال ها و گزینه های بدیل
کد کتاب : 44594
مترجم :
شابک : 978-6007674338
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 436
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب نظریه های توسعه اثر ریچارد پیت

«توسعه» در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفته ترشدن، قدرتمندتر شدن و حتی بزرگ تر شدن است (از کیا، ٤۷:۱۳۷۷) ادبیات توسعه در جهان از بعد جنگ جهانی دوم مطرح و مورد تکامل قرار گرفت هدف کشف چگونگی بهبود شرایط عقب مانده یا جهان سوم تا شرایط مناسب همچون کشورهای پیشرفته و توسعه یافته توسعه کوششی است برای ایجاد تعادلی تحقق نیافته یا راه حلی است در جهت رفع فشارها و مشکلاتی که پیوسته بین بخشهای مختلف زندگی اجتماعی و انسانی وجود دارد. به عنوان مثال حتی در کشورهای پیشرفته نیز پیشرفت فکری و اخلاقی انسان با پیشرفتهای فنی و (فناورانه) همسانی ندارد و یا اینکه فرهنگ عامه با تکنیکهای وسایل ارتباط جمعی هماهنگی ندارد بروکفلید در تعریف توسعه میگوید توسعه را باید بر حسب پیشرفت به سوی اهداف رفاهی نظیر کاهش فقر بیکاری و نابرابری تعریف کنیم.
در تعاریف کلاسیک توسعه جریانی است که در خود تجدید سازمان و سمت گیری متفاوت کل نظام اقتصادی- اجتماعی را به همراه دارد توسعه علاوه بر اینکه بهبود میزان تولید و درآمد را در بر دارد شامل دگرگونیهای اساسی در ساختهای نهادی اجتماعی اداری و همچنین ایستارها و دیدگاههای عمومی مردم است.
این متن به طور گسترده پذیرفته شده با مبانی آغاز می شود - رشد اقتصادی چیست، توسعه چیست و چه رابطه ای بین این دو مفهوم وجود دارد؟ نویسندگان قبل از بررسی آلترناتیوهای انتقادی (مارکسیست، سوسیالیست، پساساختارگرا و فمینیست)، نظریه‌های ارتدوکس رشد مبتنی بر مکاتب مختلف اقتصادی (کلاسیک، نئوکلاسیک، کینزی، نئولیبرال) را بررسی می‌کنند. این کتاب ایده های اساسی را که زیربنای مناقشات و بحث های معاصر پیرامون رشد اقتصادی، بحران زیست محیطی و نابرابری جهانی است، روشن می کند. این موضوع نقاط اختلاف نظری را در میان نظریه های مختلف برجسته می کند و آنها را به رویدادهای تاریخی و جاری جهان پیوند می دهد.

کتاب نظریه های توسعه

ریچارد پیت
جی. ریچارد پیت (متولد 16 آوریل 1940 در ساوت پورت ، انگلستان) استاد برجسته جغرافیای انسانی در دانشکده تحصیلات تکمیلی جغرافیا در دانشگاه کلارک در وستر MA ، ایالات متحده است. پیت لیسانس (اقتصاد) را از دانشکده اقتصاد لندن، کارشناسی ارشد از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت کرد و در اواسط دهه 1960 برای تکمیل دکترای جغرافیا از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی به ایالات متحده آمریکا نقل مکان کرد. او اندکی پس از اتمام دوره دکترا از دانشگاه برلكی در دانشگاه كلارك شروع به تدریس كرد و با اعزام در استرالیا، سوئد و نی...