کتاب هوسرل در متن آثارش

Husserl
کد کتاب : 45015
شابک : 978-9643127763
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 672
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب هوسرل در متن آثارش اثر عبدالکریم رشیدیان

"‌‌هوسرل در متن آثارش" اثری است قابل توجه از "عبدالکریم رشیدیان" که در آن دیدگاه‌ها و عقاید این فیلسوف بزرگ قرن نوزدهم را در کاوشی میان آثارش بررسی می‎کند.
‌‌"هوسرل" در لایپزیگ به تحصیل نجوم پرداخت و در آنجا نیز در دوره‌‌های سخنرانی در ریاضیات، فیزیک و فلسفه شرکت کرد. وی در آنجا سخنرانی‌‌های ویلهلم وونت، مبتکر اولین موسسه روانشناسی تجربی را پیرامون فلسفه شنید که بر او تاثیر گذاشت.
‌‌"هوسرل" به عنوان فیلسوفی با پیشینه ریاضی، علاقه‌مند به توسعه یک نظریه کلی در مورد سیستم‌‌های استنتاجی بود که به پیروی از بولزانو، آن را به عنوان یک نظریه علمی تصور کرد؛ با این استدلال که ‌می‌توان به هر علمی از جمله ریاضیات، به عنوان یک نظریه و سیستمی‌ از قضایا که با مجموعه‌ای از روابط استنتاجی به هم مرتبط هستند، نگاه کرد. به پیروی از جان اس. میل، او در تحقیقات منطقی استدلال می‌کند که بهترین راه برای مطالعه ماهیت چنین نظام‌های گزاره‌ای این است که کار را از جلوه‌های زبانی آن‌ها، یعنی مجموعه‌های جملات و گفته‌های مطمئنانه‌ی آن‌ها، آغاز کنیم.
چگونه این جملات و گزاره‌‌هایی را که بیان ‌می‌کنند تحلیل کنیم؟ رویکرد ‌‌"هوسرل" مطالعه واحدهای آگاهی است که گوینده مربوطه خود را دارای آن نشان می‌دهد یا به عبارتی به آن‌ها صدا می‌دهد. در بیان گزاره مورد نظر، مثلا هنگام نوشتن یک کتاب درسی ریاضی یا ارائه یک سخنرانی، او این واحدهای آگاهی را اعمال عمدی یا تجربیات عمدی می‌نامد، زیرا آنها همیشه چیزی را به‌عنوان چیزی نشان می‌دهند. به گفته ‌‌"هوسرل"، واحدهای غیرعمدی آگاهی نیز وجود دارد و او درد را به عنوان مثال ذکر ‌می‌کند. آنچه تجارب عمدی را از غیرعمدی متمایز ‌می‌کند، محتوای عمدی اولی است. "عبدالکریم رشیدیان" با بررسی دقیق "‌‌هوسرل در متن آثارش"، مخاطب را به خوبی با اندیشه‌های او آشنا می‌کند.

کتاب هوسرل در متن آثارش

عبدالکریم رشیدیان
عبدالکریم رشیدیان، پژوهشگر حوزه ی فلسفه و مترجم، به سال ۱۳۲۷ در شهر دزفول متولد شد. پس از گذراندن تحصیلات اولیه و گرفتن دیپلم طبیعی در سال ۱۳۴۵، و دریافت مدرک کارشناسی شیمی در سال ۱۳۴۸ راهی فرانسه شد. دوره ی کارشناسی و کارشناسی ارشد فلسفه را در دانشگاه پاریس به اتمام رساند و دکتری فلسفه را در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه سوربن دریافت کرد. او در حال حاضر مدرس و عضو هیئت علمی گروه فلسفه ی دانشگاه شهید بهشتی ست.وی در سال ۱۳۸۵ برای تألیف کتاب هوسرل در متن آثارش جایزه ی کتاب سال در حوزه ی فلسفه را دریافت ک...
دسته بندی های کتاب هوسرل در متن آثارش
قسمت هایی از کتاب هوسرل در متن آثارش (لذت متن)
به عقیده هوسرل نباید میان ((پیش فرض ها)) و ((مبانی)) روان شناختی معرفت به یک قانون، با پیش فرض ها، مبادی و مقدمات منطقی آن قانون خلط کرد؛ بنابراین نباید وابستگی روان شناختی (یعنی وابستگی به یک منشا روان شناختی) را با اثبات و توجیه منطقی اشتباه کرد، زیرا دومی با بصیرت از نسبت عینی مستقل از ذهن مقدم و تالی مطابقت دارد اما اولی با پیوندهای ذهنی معیت و توالی مرتبط است. “هوسرل از همان پژوهش های منطقی میان ایده به معنای کانتی (ماهیات دقیقه) و ایده به معنای افلاطونی آن، که آن را با واژه آیدوس (eidos) مشخص می کند تفاوت می گذارد. آیدوس ها ماهیات اوبژه های منفردی هستند که ما را احاطه کرده اند و در همان وجه انضمامی شان نگریسته می شوند. یعنی از دقت یا تعینات کامل مفاهیم هندسی بی بهره اند و نوعی عدم دقت و عدم صراحت ذاتی آنهاست. عدم دقتی که از ضعف دانشمند ناشی نمی شود.