کتاب مذهب علیه مذهب

Religion Vs. Religion
کد کتاب : 4544
شابک : 978-6005957884
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 392
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1971
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب مذهب علیه مذهب اثر علی شریعتی

"مذهب علیه مذهب" کتابی است از اندیشمند مذهبی و روشنفکر بزرگ ایرانی، دکتر "علی شریعتی" که در آن به جنبه های بسیار مهمی از استانداردهای مذهب و عملکرد مذهبیون پرداخته شده است. این اثر از مجموعه آثار این اندیشمند سرشناس، به طور کلی شامل سه بخش اصلی به همراه یک بخش ضمیمه است و عناوین اصلی کتاب که حدود نیمی از حجم آن را نیز به خود اختصاص داده اند، شامل "پدر! مادر! ما متهمیم"، "آری، اینچنین بود برادر!" و عنوانی هم نام با اسم کلی اثر یعنی "مذهب علیه مذهب" می باشد.
"مذهب علیه مذهب"، مطالب مربوط به سخنرانی دکتر "علی شریعتی" در دو شب پیاپی به تاریخ بیست و دوم و بیست سوم مرداد ماه سال هزار و سیصد و چهل و نه شمسی در حسینیه ی ارشاد را در بر می گیرد. گفتنی است مباحث این سخنرانی ها در همان دوره از صورت شفاهی آن به حالت مکتوب در آمده و شخص معلم شهید، دکتر "علی شریعتی" نیز آن را تایید کرده اند.
"پدر! مادر! ما متهمیم"، مطالب مربوط به سخنرانی دکتر "علی شریعتی" در تاریخ هشت آبان سال هزار و سیصد و پنجاه را شامل می شود و شخص وی اصلاحات و مواردی را که نیاز بوده به متن آن اضافه شود، به آن افزوده اند. "آری، اینچنین بود برادر!" نیز متن یک سخنرانی، ده روز بعد از سخنرانی پیشین در حسینیه ی ارشاد را در برگرفته و همراه با تغییرات و مطالبی که به آن اضافه شده، و در کنار توضیحاتی که در متن ذکر شده است، در این جا آورده شده است. در نهایت بخش ضمایم و پیوست ها قرار گرفته که اطلاعات تکمیلی را در زمینه ی موردنظر به خواننده ارائه می دهد.

کتاب مذهب علیه مذهب

علی شریعتی
علی شریعتی مَزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی (زادهٔ ۲ آذر ۱۳۱۲ در روستای مزینان، سبزوار – درگذشت ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در ساوت‌همپتون، انگلیس) نویسنده، جامعه‌شناس و پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود. شریعتی نگرشی نوین به تاریخ و جامعه‌شناسی اسلام عرضه کرد. او بازگشت به تشیع حقیقی و انقلابی را نیرویی برای تحقق عدالت اجتماعی قلمداد می‌کرد. شریعتی، علاوه بر شهرت زیادش برای سهم داشتن در انقلاب ایران، به&zwn...
قسمت هایی از کتاب مذهب علیه مذهب (لذت متن)
بنابراین این حرف که در قرن نوزدهم گفته شد که : "دین تریاک توده هاست تا توده ها به نام امید به بعد از مرگ ، محرومیت و بدبختیشان را در این دنیا تحمل کنند، تریاک توده هاست تا مردم اعتقاد به این داشته باشند که آنچه پیش می آید در دست خداوند است و به اراده خداوند است و هر گونه کوشش برای تغییر وضع ، برای بهبودی وضع خود و مردم ، مخالفت با اراده پروردگار می باشد." لیت حرف راست است، راست است! اینکه گفتند: "دین زائیده ترس موهوم مردم است" ، راست است! و اینکه گفتند : "دین زاییده تبعیض و مالکیت و محرومیت دوره فئودالی است"، راست است. اما این کدام دین است ؟ دینی است که تاریخ هم همیشه در قلمروش بوده است - غیر از لحظاتی که مثل برقی درخشیده و بعد هم خاموش شده است و همین دین شرک است ... آن کسی که قرآن به سر نیزه می زند، قریش نیست که برای لات و عزا در برابر پیغمبر اسلام بایستد.او این شکل را به این شکل نمی تواند حفظ کند، می آید از داخل، بعد قرآن را به سر نیزه می زند و علی را می کوبد، یعنی خدا و محمد را می کوبد. به نام خلافت رسول خدا و به نام حکومتی که قانون اساسی آن، قرآن است بر تاریخ حکومت می کند و اصولا خلیفه که به جهاد و حج می رود، باز دین شرک حکومت می کند ... ... آن دین - دین شرک - زاییده ترس و جهل مردم است . چرا ؟ برای اینکه مذهبی های مشرک ، یعنی کسانی که دین شرک را تبلیغ می کنند ، می ترسند از اینکه مردم بیدار بشوند ، باسواد بشوند، عالم بشوند، آشنا باشند ، می خواهند معلومات منحصر به چیزهایی همیشگی و ثابت باشد و آن هم در انحصار خودشان. چرا ؟ برای اینکه به میزان پیشرفت علم، آن دین شرک نابود می شود - چرا که محافظ دین شرک ، جهل است - و به میزان بیداری مردم و به وجود آمدن روح انتقاد در مردم ، آرمانخواهی در مردم ، در طول تاریخ ، و حافظ وضع موجود بوده و این وضع از پیش از فئودالیسم تا در دوره فئودالیسم و بعد از آن ، در شرق و غرب حتی در طول تاریخ بشری موجود بوده است... پیغمبران این دین - ادیان ابراهیمی - همواره بر روی همه چهره های حاکم - چه مادی و چه معنوی - و بر روی همه بتها - چه به قول " فرانسس بیکن" بتهای منطقی و چه بتهای جسمی ، چه بتهای بشری ، چه بتهای اقتصادی ، و چه بتهای مادی - پنچه افکنده اند . پنجه در پنجه تمام مظاهر دین شرک - یعنی دین وضع موجود - می افکنده اند ، و مسئولیت خود - پیغمبران ادیان ابراهیمی - و پیروانشان تغییر ریشه دار وضع موجود و جانشین کردن عدالت ، میزان و قسط - که همواره در قرآن به عنوان هدف ارسال رسل تکرار می شود - بوده است و استقرار عدالت و میزان و قسط یعنی تغییر وضع موجود نه پذیرفتنش. بنابراین نتیجه ای که می خواهم بگیرم این است که ، در طول تاریخ ، دین در برابر بی دینی نبوده، بلکه در برابر دین بوده و همیشه دین با دین می جنگیده است. دین توحید که بر آگاهی و بینایی ، بر عشق و بر نیاز آدمی (یک نیاز فطری فلسفی) مبتنی است ، در برابر دین شرک که زائیده جهل و ترس بوده، قرار داشته است.