کتاب دفتر عقل و آیت عشق

Daftar-e Aghl
(3جلدی)
کد کتاب : 46922
شابک : 978-9647134958
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1468
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2001
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت
تعداد جلد : 3

معرفی کتاب دفتر عقل و آیت عشق اثر غلامحسین ابراهیمی دینانی

فیلسوفان اسلامی عموما با چشم عقل و منطق به تحلیل مسئله‌های هستی‌شناسی می‌پردازند، اما این بزرگان نسبت به چشم دل و چشم شهود و عالم حضور نیز بی‌تفاوت نبوده‌اند و انسان را مخلوقی می‌دانند که صاحب هر دو نگاه است. به شکل ناخودآگاه، این فیلسوفان بزرگ، همان گونه که به وجود مشکوک هستند و مراتب متعدد آن را درک می‌کنند، معرفت را نیز دارای سلسله مراتب مختلف تلقی کرده‌اند و به مراحل گوناگون آن آگاهی دارند. به عقیده بسیاری از متفکران، فلسفه اسلامی در اینجا با عرفان روبرو می شود و فلاسفه اتحاد و همدلی خود را با جمعی از عرفا نشان می‌دهند. "دفتر عقل و آیت عشق" به قلم استاد "غلامحسین ابراهیمی دینانی"، به شکلی گسترده، این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد.
"غلامحسین ابراهیمی دینانی" در "دفتر عقل و آیت عشق" بحث می‌کند که افراد با نگاه تک‌بعدی به جهان و بی‌خبری از مراتب معرفت، فیلسوفان اسلامی و نزدیکی آنان به عرفا را محکوم می‌کنند. در اینجا اشاره می‌شود که علم و شناخت از اقسام حضوری و ظهوری است. درست است که عرفا از فیلسوفان انتقاد می‎کنند و در مورد آنها به طعنه صحبت می‎کنند، اما این اختلاف، به دلیل تنوع در سطوح معرفتی است. وقتی بزرگان دانش ذهن را نقد می‌کنند، به برخی از عبارات محدود و منجمد آن می‌پردازند که در مراحل اولیه متوقف شده و اسیر سود و زیان و امور پست است. اما با دقت در سخنان اهل بصیرت و مطالعه‌ی کتاب "دفتر عقل و آیت عشق" اثر "غلامحسین ابراهیمی دینانی"، معلوم می‌شود که این بزرگان نه تنها عقل را رد نمی‌کنند، بلکه آن را در ظاهر و باطن، برهان و هدایتگر انسان می‌دانند.

کتاب دفتر عقل و آیت عشق

غلامحسین ابراهیمی دینانی
غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی ماه سال ۱۳۱۳) فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌است. هم‌اکنون استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس فلسفه اشتغال د...
دسته بندی های کتاب دفتر عقل و آیت عشق