کتاب ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام

Philosophical thought in the Islamic world
(3 جلدی)
کد کتاب : 46919
شابک : 978-9647134026
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1350
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت
تعداد جلد : 3

معرفی کتاب ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام اثر غلامحسین ابراهیمی دینانی

"ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام" اثری است به قلم استاد "غلامحسین ابراهیمی دینانی" که اندیشه‎ی فلسفی را در چارچوب اسلام و تاریخچه‌ی آن بررسی می‌کند. مفاهیم فلسفی در جهان اسلام نیز همچون هر دین و بنیاد فکری دیگری، بدون تعارض و ناآرامی، مورد پذیرش واقع نشده‌اند و در برهه‌های مختلف، انتقادات، خصومت‌ها و مخالفت‌های خاص خودشان را دیده‌اند. "ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام" به قلم "غلامحسین ابراهیمی دینانی"، فراز و نشیب‌های تفکر فلسفی را که از گروه بندی‌های مختلف و متضاد و مخالف عبور کرده و بحران‌های سختی را تجربه کرده است، مورد بحث قرار می‌دهد. تفکر فلسفی در نتیجه تبادل مفاهیم شکل می‌گیرد. آنچه در تاریخ اندیشه فلسفی در جهان اسلام کمتر مورد توجه قرار گرفته، تفکر معارضان و مخالفان فلسفه است که هر دو نقش بسزایی در "ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام" داشته‌اند.
"غلامحسین ابراهیمی دینانی" در این اثر، برای اولین بار با اشاره به نوشته‌های اصلی مخالفان فلسفه، تاریخ اندیشه فلسفی در جهان اسلام را آشکار می‌کند و در این کتاب خواننده را با تفکر اندیشمندان ضدفلسفی آشنا می‌نماید. نویسنده گاه به صورت اجمالی و گاه مفصل، دیدگاه متفکرانی نظیر خواجه‌ نصیرالدین طوسی، شیخ مفید، ابن سینا، ابوسعید سیرافی، زکی ارسوزی، سیف‌الدین آمدی، جلال‌الدین دوانی، میرداماد، ملاصدرا، فیض کاشانی، آذرکیوانیان و باقی علما را تشریح می‌کند و از حدود فلسفه و شریعت، معتزله، انجمن سری اخوان‌الصفا، تعاطی افکار و داد و ستد اندیشه‌ها، فیلسوفان مسلمان شرقی و غربی، دیدگاه فلسفی در وجوب و اختیار، حکمت معنوی تشیع، حوزه‌های فلسفی ری، اصفهان و شیراز سخن می‌گوید. "ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام" نوشته‌ی "غلامحسین ابراهیمی دینانی"، در سه جلد، به همت نشر طرح نو به انتشار رسیده است.

کتاب ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام

غلامحسین ابراهیمی دینانی
غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی ماه سال ۱۳۱۳) فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌است. هم‌اکنون استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس فلسفه اشتغال د...
دسته بندی های کتاب ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام
قسمت هایی از کتاب ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام (لذت متن)
تحقق یک ماهیت در عالم ذهن و جهان خارج به وحدت و هویت آن لطمه وارد نمی سازد و ماهیت می تواند با حفظ هویت و ذات خود به همان نحو که در جهان خارج تحقق دارد در ظرف ذهن نیز ظاهر و آشکار گردد. ولی این سخن در مورد وجود، صادق نیست زیرا وجود چیزی نیست که وجود دیگری داشته باشد. بنابراین حفظ هویت و تبدیل وجود در مورد وجود امکان پذیر نیست و چیزی که عین خارجیت است نمی توان آن را به یک امر ذهنی تبدیل نمود. به این ترتیب حقیقت وجود دارای وجود ذهنی نیست و چیزی که وجود ذهنی ندارد به کلی و جزئی و عام و خاص موصوف نمی گردد. حقیقت هستی در ذات خود بسیط و متشخص است و چیزی که در مقام ذات خود بسیط و متشخص است از خصلتهای ماهیت منزه خواهد بود. صدر المتاهلین روی این سخن تاکید گذاشته و با کمال صراحت گفته است: ادراک وجود جز از طریق مشاهده امکان پذیر نیست. تنها راه برای دریافت هستی نوعی کشف و مشاهده است و این کشف و مشاهده با آنچه در اصطلاح اهل معقول «حد» و «برهان» نامیده می شود تفاوت اساسی دارد.