کتاب زمستان

winter
کد کتاب : 4979
شابک : 9782000218241
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 204
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1956
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب زمستان اثر مهدی اخوان ثالث

کتاب زمستان دومین مجموعه شعر چاپ شده توسط اخوان ثالث است که باعث شهرت و شناخت او در میان شاعران در دهه ی سی شمسی شد این اثر مشتمل بر چهل شعر است که در سبک نیمایی سروده شده است و از آثار شاخص این سبک نیز به شمار می آید. اخوان با این اثر سبکی چه در معنی و چه در فرم مختص خود پیدا کرد که او را از شاعران هم دوره ی خود متمایز کرد. کتاب اسم خود را از شاخص ترین و مشهورترین شعر این مجموعه یعنی شعر زمستان گرفته است که شاعر آن را در حال و هوای بعد از کودتای سال سی و دو شمسی سرود.

کتاب زمستان

مهدی اخوان ثالث
مهدی اخوان ثالث (۱۰ اسفند ۱۳۰۷ مشهد - ۴ شهریور ۱۳۶۹ تهران)، شاعر پرآوازه و موسیقی‌پژوه ایرانی بود. نام و تخلص وی در اشعارش م. امید بود.اشعار او زمینهٔ اجتماعی دارند و گاه حوادث زندگی مردم را به تصویر کشیده‌است؛ همچنین دارای لحن حماسی آمیخته با صلابت و سنگینی شعر خراسانی و نیز در بردارندهٔ ترکیبات نو و تازه است.اخوان ثالث در شعر کلاسیک فارسی توانا بود و در ادامه به شعر نو گرایید. از وی اشعاری در هر دو سبک به جای مانده‌است. همچنین او آشنا به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقایی ...
قسمت هایی از کتاب زمستان (لذت متن)
پوپک ام! آهوکم! - تا جنون فاصله ای نیست از این جا که من ام - مگرم سوی تو راهی باشد - چون فروغ نگهت - ورنه دیگر به چه کار آیم من - بی تو؟ چون مرده ی چشم سیهت - منشین اما با من، منشین - تکیه بر من مکن، ای پرده ی طناز حریر - که شراری شده ام - پوپک ام! آهوکم! - گرگ هاری شده ام.