کتاب عروج عقل (جلد اول)

Orouj-e Aghl
عروج عقل (شرح حدیث عقل و جهل)/جلد اول
کد کتاب : 51257
شابک : 978-9640919330
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 695
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

عروج عقل (جلد دوم)
Orouj-e Aghl
عروج عقل (شرح حدیث عقل و جهل)/جلد دوم
کد کتاب : 51258
شابک : 978-9640919347
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 828
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب عروج عقل (جلد اول) اثر محمدباقر تحریری

محتوای مباحث این کتاب اگر چه بر توجه فضائل و رذایل اخلاقی تکیه می کند، اما بر محور حدیث شریف عقل و جهل شکل گرفته بدین ترتیب که مبانی اخلاقی والایی را با دیدگاه خاصی ارائه می دهد و آن اساس بودن ایمان است؛ زیرا حقیقت انسان (عقل) بر این محور شکل گرفته و ظهور می کند. و شاخ و برگ های آن (فضائل انسانی) ظهور دهنده ی ایمان در شئون مختلف زندگی است به گونه ای که هر یک از فضائل نفسانی ظهور و نمود توحید در وجود انشان و جامعه بوده و منشأ رسیدن به حقیقت توحید است.
در این کتاب با استفاده از روش استاد علامه طباطبایی یعنی تفسیر قرآن به قرآن، روایات و مناسب هر فراز و تحلیل صحیح آنها ذکر شده و با جمع بین دلایل مختلف هر باب به شرح حدیث شریف عقل و جهل پرداخته است.
نویسنده این کتاب را در 28 فصل نگاشته که می توان به فصل هایی چون معرفی عقل و جهل، خیر وزیر عقل و شر وزیر جهل، ایمان و ضد آن کفر، تصدیق و ضد آن انکار، امید و ضد آن یأس، عدل و ضد آن جور، خشنودی و ضد آن کراهت، شکر و ضد آن کفران نعمت، طمع به خداوند و ضد آن یأس از او، توکل و ضد آن حرص، رأفت و مهربانی و ضد آن قساوت، رحمت و ضد آن غضب، علم و ضد آن جهل و ... اشاره کرد.

کتاب عروج عقل (جلد اول)

محمدباقر تحریری
محمدباقر تحريرى (متولد1334-تهران)، استاد اخلاق و تولیت مدرسه مروی است.پدر ایشان شیخ محمود تحریری از علمای شیعه بود.ايشان در حدود سال 1348ش پس از سه سال تحصيل دروس حوزوى در مدرسه آيت‌الله مجتهدى در تهران، با عزيمت به قم، به تحصيلات حوزوى در آن شهر ادامه داد.دروس سطح را در خدمت اساتيدى چون: اوسطى، دوزدوزانى، صلواتى، ستوده، مظاهرى و فاضل گذراند. وى درس خارج اصول را به مدت ده سال نزد آيت‌الله فاضل لنكرانى، سيد محمد روحانى و آيت‌الله حاج شيخ جواد تبريزى سپرى كرد.آيت‌الله تحريرى...