کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

Development and the Foundations of western civilization
پیشرفت اقتصادی یا تکامل فرهنگی
کد کتاب : 5216
شابک : 978-6009176854
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 262
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب اثر مرتضی آوینی

"توسعه و مبانی تمدن غرب" کتابی است به قلم شهید سید "مرتضی آوینی" که در آن "پیشرفت اقتصادی یا تکامل فرهنگی" را مورد بررسی دقیق قرار می دهد. این اثر که در واقع مقالات گردآوری شده از سید "مرتضی آوینی" طی سال های دوم تا چهارم دهه ی شصت است، نخست به شکل تحقیقی مکتبی در باب "توسعه و مبانی تمدن غرب" در ماهنامه ی جهاد منتشر شده بود. اکثر این مقاله ها در زمان خود با اسم مستعار چاپ شده بودند تا این که شهید سید "مرتضی آوینی" در یکی از گفت و گوهای خود در سال 1371،به این مقالات به عنوان مباحثاتی ساده با زبان روزنامه نگاری اشاره نمودند.
همانطور که از عنوان این کتاب برداشت می شود، موضوع مورد بررسی مقالاتی که از سید "مرتضی آوینی" در این اثر به چاپ رسیده است، پژوهش در پی یافتن معنا و مفهوم "توسعه و مبانی تمدن غرب" می باشد و دستیابی به این هدف، در گروی آگاهی به مبانی و اصول تاریخی و جامعه شناختی تمدن غرب می باشد. از جمله عواملی که کیفیت مطالب این کتاب را تایید می کند می توان به آگاهی و شناخت شهید آوینی نسبت به موضوع مورد بررسی، اندیشه و دغدغه ی مکتبی و اسلامی ایشان، درک والا و توجه ویژه ای که به آرمان ها و ایدئولوژی انقلاب اسلامی داشتند و همچنین نگاه ژرف و درک همه جانبه ی سید "مرتضی آوینی" از تمدن غرب، مقاصد و هدف های مختلف آن ها در طول تاریخ اشاره کرد. قلم سید "مرتضی آوینی" در "توسعه و مبانی تمدن غرب"، خواننده را با تشریح ساده و دقیق مباحث مدنظر همراهی می کند و او را به سمت نگاهی جدید نسبت به مسائل مذکور راهنمایی می کند.

کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

مرتضی آوینی
سید مرتضی آوینی (معروف به کامران) (زادهٔ ۲۱ شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری - درگذشتهٔ ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ در فکه) کارگردان فیلم مستند و روزنامه‌نگار حوزهٔ فرهنگی اهل ایران بود. مجموعه فیلم‌های مستند تلویزیونیِ او دربارهٔ جنگ ایران و عراق با نام روایت فتح شناخته‌شده‌است.تحصیلات ابتدایی و متوسطهٔ خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند. او از کودکی با هنر انس داشت. شعر می‌سرود، داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد.آوینی در سال ۱۳۴۴ به عنوان دانشجوی معماری وار...
قسمت هایی از کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب (لذت متن)
منتهای حرکت تکاملی انسان و جهان و تاریخ در قرآن، « الله » است و این معنا در بسیاری از آیات قرآن مجید با تعبیراتی گوناگون همچون الیربّک الْمنتهی ( ۱۳) ، الی الله الْمصیر ( ۱۴) ، انّ الیربّک الرّجْعی ( ۱۵) ، الیه راجعون ( ۱۶) و... بیان شده است. اصل و ریشه این حرکت در جوهره و معنای عالم است که جریان دارد و ماده و ظاهر عالم نیز در تبعیت از این حرکت معنوی تغییر پیدا می کند. بنابراین، تکامل و تعالی در معارف اسلام به یک حرکت همه جانبه که در آن بعد فرهنگی و معنوی دارای اصالت است برمی گردد و حال آن که در غرب تکامل به تطور انسان از صورت های پست تر حیوانی به صورت های تکامل یافته اطلاق می شود. سخن از این نیست که آیا اسلام این تطور را می پذیرد و انسان را موجودی از نسل میمون می داند یا نه، بلکه سوال این است که آیا معنای « توسعه » با « تکامل و تعالی » در فرهنگ و معارف اسلامی انطباق دارد یا خیر. خیر، حرکت به سوی تکامل و تعالی در اسلام لزوما با توسعه مادی و اقتصادی هم راه نیست و بلکه بالعکس، تعالی معنوی با قناعت و زهد و مصرف کم تر و... ملازمه دارد. و البته این سخن نه بدین معناست که توسعه اقتصادی مخالف با تکامل باشد، نه! اما ضرورتا این نیست که بشر برای تکامل به معنای وسیع آن در اسلام ناچار از توسعه اقتصادی باشد. برای توجیه توسعه به سراغ این نظریه نیز نمی توان رفت. اگر حکومت اسلامی می خواهد برای رشد و تکامل انسانی برنامه ریزی کند، اصالتا باید به ابعاد معنوی و روحانی وجود بشر توجه پیدا کند و در مرحله اول موانعی را که راه تعالی روحانی بشر به سوی خدا را سد کرده اند، از سر راه بردارد و از جمله این موانع فقر مادی است.