کتاب خلاقیت در تایپوگرافی

Creativity in typography
کد کتاب : 52260
شابک : 978-6006016702
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب خلاقیت در تایپوگرافی اثر عبدالرضا چارئی

کتاب حاضر با عنوان "خلاقیت در تایپوگرافی" اثری است از "عبدالرضا چارئی" که مطالب آن، نقطه‌ی اوج سال‌ها پژوهش و تدریس وی را در زمینه‌ی تایپوگرافی در دانشگاه‌های متعدد شامل می‌شود. مباحث آموزشی و نظری کتاب و همچنین کارهای شخص "عبدالرضا چارئی"، در کنار تمامی تصاویر و نمونه کارهایی که توسط دانشجویان دانشکده‌های مختلف وی خلق شده است، در کتاب "خلاقیت در تایپوگرافی" گردآوری شده است. اکثر کتاب‌های مربوط به این موضوع دارای عکس‌های آرشیوی تقریبا یکسانی هستند، در حالی که این کتاب شامل قطعات کاملا نوآورانه و جدید است. علاوه بر این، نام طراح، سال خلق اثر و دانشکده محل طراحی اثر در زیر هر کدام درج شده است.
"عبدالرضا چارئی" معتقد است هیچ کلمه‌ای در زبان فارسی وجود ندارد که بتواند معنای کلمه‌ی تایپوگرافی را تمام و کمال نشان بدهد. لازم به ذکر است که برخی افراد از تایپوگرافی به عنوان حروف نگاری یاد می کنند که به نظر وی صحیح نیست.
در کتاب "خلاقیت در تایپوگرافی" به قلم "عبدالرضا چارئی" به تایپوگرافی فارسی، مونوتایپ و شبکه در تایپوگرافی، لوگوتایپ ،طراحی مونوگرام، خط معنی و ارزش عددی در تایپوگرافی پرداخته شده است.
نگارنده قصد ندارد در این کتاب تاریخچه یا پیشینه‌ای دقیق از خوشنویسی ارائه کند، بلکه احترام به پیشینه تایپوگرافی را مقدمه ای برای آینده طراحی با حروف، خصوصا برای خط و الفبای فارسی دانسته و مدرنیته را تنها جهت حساس شدن نگاه طراحان گرافیک ضرروی می‎داند. اصالت اثر پیش رو از نگاه طراحان گرافیک، ستایش خواهد شد و همچنین با استقبال خوبی از سوی جامعه هنری، به ویژه دانشجویان رشته‌های ارتباطات بصری و تایپوگراف‌ها مواجه خواهد شد. کتاب پیش رو در حجم مناسب صد و بیست صفحه‌ای توسط انتشارات کتابسرای میردشتی به عرصه‌ی چاپ رسیده است.

کتاب خلاقیت در تایپوگرافی

عبدالرضا چارئی
عبدالرضا چاریی هنرمند و مدرس دانشکده هنر دانشگاه شاهد 30 بهمن سال 1335 در خرمشهر متولد شد، تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان پانزده بهمن همین شهر گذراند، در این دوران از زندگی‌اش بود که با درگذشت پدر مجبور به کار در یک آتلیه هنری نزد مرحوم استاد سید علی عالم شاه، هنرمند دزفولی و از شاگردان ممتاز حسین بهزاد، شد، خیلی زود، در سن 10 سالگی کارهایی مانند مهرسازی، گراور سازی، نئون پلاستیک و پارچه‌نویسی را از ایشان که جای پدر را برای وی پرکرده بود، آموخت و تا پایان دوره دبیرستان، در سال 56 ...
قسمت هایی از کتاب خلاقیت در تایپوگرافی (لذت متن)
نخستین ابزار تایپوگرافی برای دستیابی به بیان گرافیکی و حساسیت بخشیدن به فرم و محتوا، عنصر طراحی حروف است. دانستن الفبای هر زبان و نگاش تصویری همان زبان می تواند گام های مناسبی برای تایپوگرافی باشد. در تصاویر صفحه ی روبه رو گونه هایی از هزاران طراحی حروف به عنوان ابزار اولیه ی تایپوگرافی مطرح شده است. درک جنبه های خلاقیت، بر مخاطب تأثیر روانی دارد و یکی از قدرتمندترین ابزارهای ارتباطی موجود در طراحی گرافیک است. نحوه ی حساسیت بخشی به حروف و کلمات از طریق فضای مثبت و منفی و یا حذف بخشی از حروف یا به اختصار نشان دادن کلمات و از طرفی ایجاد برش در حروف و احیانا جابه جایی آن ها در مسیر تکرار حرف و در کل ترکیب کلمه می تواند از راه ها موفق طراحی حروف باشد. همجواری (مماس بودن) حروف یا کلمات یا شبیه سازی (تقارن) در طراحی حروف از ابزار و عوامل محم تایپوگرافی محسوب می شود و با گزینه هایی نظیر تغییر اندازه برای ایجاد قوت و ضعف حروف، تاریک و روشن کردن حروف، حرکت در سطوح مختلف و یا انحراف در کرسی بندی و عبور از بدنه ی حروف و همچنین سایه دار نمودن حروف برای دستیابی به طرحی نو، از ابزارهای تایپوگرافی به شمار می آید.