کتاب حکایت دختران قوچان

The Story of the Daughters of Quchan
از یاد رفته های انقلاب مشروطیت
کد کتاب : 53277
شابک : 978-9645512291
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 312
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب حکایت دختران قوچان اثر افسانه نجم آبادی

"حکایت دختران قوچان" یا "از یاد رفته های انقلاب مشروطیت" اثری است از "افسانه نجم آبادی" که در آن به بررسی چگونگی شکل گیری انقلاب مشروطه ایران با موضوع جنجالی سوء استفاده از زنان مملکت می‌پردازد. شیوه‌های باستانی در پرداخت مالیات‌های بی‌رحمانه که باعث فروش دختران و تصاحب آنان با یورش به عشایر می‌شد، اعتراضی سراسری برای نوع جدیدی از حکومت و نوعی عدالت واقعی ایجاد کرد. انگیزه باستانی برای محافظت از زنان، هم شکل‌های قدیمی و هم جدید را به خود می‌گرفت، زیرا اولویت برای حفاظت از آنچه تحت عنوان ناموس مردانه شناخته می‎شود، معمولا تمایل به آزادی زنان را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. این کتاب برخورد جنبش‌های مردمی را در یک نقطه عطف بزرگ به تصویر می‌کشد، جایی که قانون و نظم به یک امکان تبدیل شد و کم‌کم ضرورت مخفی شدن زنان از دست حاکمان یا جنگ‌سالاران غارتگر شروع به محو شدن کرد.
"حکایت دختران قوچان" به دو بخش تقسیم شده است. "افسانه نجم آبادی" گزارش کامل و دقیقی از روایت فروش دختران قوچانی و اسیر گرفته شدن زنان باشقانلو ارائه می‌دهد که از اسناد و منابع متعدد تاریخی گردآوری شده و در قسمت اول کتاب آورده شده است. این اسناد و مقایسه بسیاری از روایت‌هایی که از این واقعه موجود است، کتاب مستند و جامعی را به دست می‌دهد.
نگارنده در نیمه دوم کتاب که بخش اصلی و مهم اثر است به طور دقیق به "حکایت دختران قوچان" پرداخته و ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در اهمیت این اتفاق بررسی کرده است. علاوه بر آن نفوذ این رویدادها در انقلاب مشروطه نیز زیر ذره‌بین قرار گرفته و "افسانه نجم آبادی" سعی کرده تا به تبیین این سوال بپردازد که چرا این مساله در انقلاب مشروطه موضوعیت نداشت، عاملی برای شورش مردم تلقی نشد و به سرعت به "از یاد رفته های انقلاب مشروطیت" تبدیل شد.

کتاب حکایت دختران قوچان

افسانه نجم آبادی
افسانه نجم آبادی نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه هاروارد در رشتهٔ مطالعات زنان، جنسیت و تاریخ (به ویژه مطالعات تاریخی در قرن نوزدهم میلادی در ایران) است.افسانهٔ نجم آبادی، نوهٔ نوهٔ شیخ هادی نجم آبادی روحانی تجدد خواهی که در جنبش مشروطه اثر آفرین بوده است می باشد.