کتاب جلدسازی ایرانیان

Iranian binding
از سلجوقیان تا قاجار
کد کتاب : 53995
شابک : 978-9642321858
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 206
سال انتشار شمسی : 1392
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جلدسازی ایرانیان اثر مصطفی رستمی

"جلدسازی ایرانیان" اثری است به قلم "مصطفی رستمی" که تاریخ جلدسازی را "از سلجوقیان تا قاجار" زیر ذره‌بین می‌برد. پژوهنده این کتاب را با هدف فن‌شناسی و تقسیم‌بندی به گونه‌های جلدسازی که در تمدن ایرانی شناخته‌ شده‌اند، به انجام رسانده و "جلدسازی ایرانیان" در قالب پنج فصل اصلی به نگارش در آمده است.
در نخستین فصل، "مصطفی رستمی" به سراغ تجلید و جایگاهی که جلدسازی در تمدن ایرانی داشته است، رفته و پس از اینکه این جایگاه به خوبی تبیین شد، فن‌شناسی کار و دگرگونی ساختاری مواد و مصالحی که در تجلید به کار می ‌رود، در تمدن ایران مورد بررسی قرار گرفته است. مانند هر هنر دیگری، تجلید نیز از نقش‌ها و طرح‌های مخصوص به خودش برخوردار است و فصل سوم، به سراغ طرح و نقش تجلید در تمدن ایران رفته است. "مصطفی رستمی" در فصل چهارم کتاب "جلدسازی ایرانیان"، به گونه‌شناسی تجلید در تمدن ایرانی می‌پردازد و آخرین فصل از این کتاب هم به تاثیر "جلدسازی ایرانیان" بر تجلید و طرح‌ها و فنون آن در دیگر سرزمین‌ها اختصاص دارد.
این کتاب دویست صفحه‌ای که به همت نشر فرهنگستان هنر چاپ و منتشر شده است، جامع‌ترین اطلاعات را در زمینه‌ی موردنظر در اختیار علاقه‌مندان به هنر این مرز و بوم قرار می‌دهد و به طور تخصصی، رشته‌ای را که کمتر به آن پرداخته شده، به مخاطبین معرفی می‌کند. "جلدسازی ایرانیان" نوشته‌ی "مصطفی رستمی"، در کنار معرفی این هنر اصیل ایرانی در بخش‌های مربوطه، از ضمیمه‌ای در انتهای کتاب نیز برخوردار است که در آن فهرست مفصلی از استادان تجلید در تمدن ایران زمین را "از سلجوقیان تا قاجار" ارائه کرده و یه چکیده از فرهنگ واژگان جلدسازی نیز، در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

کتاب جلدسازی ایرانیان

مصطفی رستمی
مصطفی رستمی متولد سال 1348،دارای مدرک دکترای پژوهش هنر است و ‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه مازندران به تدریس واحد تخصصی «تاریخچه کتابت» اشتغال دارد.به قلم رستمی کتاب‌هایی چون «دستبافته‌های سوادکوه»، «6 گفتار تحلیلی درباره مانایی فرهنگ و هنر ایران زمین»، «گنجینه کتاب اول تخصصی علمی – پژوهشی هنرهای سنتی ایرانی»، «برج لالجین نگین جاذبه‌های تاریخی مازندران» و «انسان، مهم‌ترین عامل تخریب و ز...
قسمت هایی از کتاب جلدسازی ایرانیان (لذت متن)
از آن هنگام که در حدود شش هزار سال پیش خط به مفهوم نوشته و نوشتار ، ابداع شد ، دو هدف در پی داشت؛ یکی ثبت اعمال و منشهای ویژه انسانی و تثبیت قوانین ، باورها ، و معتقدات دینی که این مهم پیش از اختراع کاغذ گونه به دو گونه به حقیقت پیوست ؛ حک کردن بر لوحهای گلین و سنگها ، یا نوشتن بر پوست جانوران ، به ویژه پوست آهو و گاو . لوح نوشته ها و سنگ نوشته ها را به آسانی می توانیم در امان داریم تا نابود و دستخوش حوادث نشوند ، ولی پوست نوشته ها و کاغذنوشته ها را به دلیل برگ برگ بودنشان و احتمالا گم شدن و از میان رفتن ، نمی توانیم حفظ کنیم ، مگر با گردآوردن آنها در مجموعه ای که بتواند همه را به هم پیوند دهد ، و « از اجزا یک کل بسازد » ؛ یعنی آنچه زبان فارسی در فرهنگ ایرانی ، کتاب یا دفتر نامیده است . عمل « مجموعه سازی برگهای پراکنده » را ، به گونه ای که از نابودی و ضایع شدن پیشگیری شود ، اهل فن « تجلید » گفته اند . به دیگر سخن ، تجلید ، گردآوردن و به هم پیوند دادن برگهای پراکنده یک دفتر یا کتاب در میان پوسته ای محکم و با دوام است که « جلد » نامیده می شود.