کتاب دین مهر در جهان باستان 1

Din-e Mehr
(مجموعه گزارش های اولین کنگره بین المللی مهرشناسی)
کد کتاب : 54321
شابک : 978-9643156589
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 792
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب دین مهر در جهان باستان 1 اثر مرتضی ثاقب فر

میترا پدیده مذهبی یکتایی است. او در سه مذهب متفاوت هندوئیسم، زرتشت باوری و میتراییسم رومی مورد پرستش بوده است. اهمیت ایزد میترا تنها در گستره جغرافیایی پرستندگان آن، از بریتانیا تا هندوستان، نمود نمی یابد، بلکه در گسترش تقویمی پرستش او نیز هست که از سده چهاردهم پیش از زایش تا امروز را دربرمی گیرد (او هنوز در سنت پارسیان هند و زرتشتیان ایران چهره مهمی محسوب می شود.) بنابراین میترا طولانی ترین تاریخ را نسبت به هر ایزد دیگری دارد.
پژوهشهای علمی درباره میترا نسبتا اندک و پژوهش های کلی درباره آن نادر بوده اند. نخستین کنگره بین المللی پژوهش های مهرشناسی که در جولای سال ۱۹۷۱ در منچستر برگزار شد، اولین تلاش برای تحقق آرمان همکاری علمی بین المللی بود که توانست برای نخستین بار کارشناسان رشته های گوناگون در این زمینه را گرد هم آورد.

این کتاب درباره ی میترا و دین مهر به قلم مرتضی ثاقب فر نوشته شده است.

کتاب دین مهر در جهان باستان 1

مرتضی ثاقب فر
مرتضی ثاقب‌فر (۹ مرداد ۱۳۲۱ تهران - ۱۱ دی ۱۳۹۱ تهران) جامعه‌شناس، نویسنده، مترجم، شاهنامه‌شناس و پژوهش‌گر تاریخ و فرهنگ ایران بود.ثاقب‌فر دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه سوربن فرانسه و یکی از مترجمان پرکار در حوزهٔ ایرانشناسی بود. بیشتر ترجمه‌های او در زمینهٔ تاریخ هخامنشی است و شماری از منابع و مراجع اصلی در زمینهٔ هخامشی‌پژوهی به دست او به فارسی ترجمه شد. ضمن اینکه با سبک خاص خود و با شیوهٔ دقیق به ترجمهٔ این آثار پرداخت. او با توجه به مؤلف بودن خودش د...
دسته بندی های کتاب دین مهر در جهان باستان 1