کتاب تاریخ بیهقی از منظر «فرهنگ شناسی»

Tarikh-i Bayhaqi Az Manzare Farhang Shenasi
کد کتاب : 56593
شابک : 978-9644015564
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 606
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ بیهقی از منظر «فرهنگ شناسی» اثر مهوش واحددوست

گردآورنده ی کتاب پیش رو، اثر ادبی و بی نظیر “تاریخ بیهقی” و مسائل مطرح شده در آن، همچون: خانواده، مذهب، تشکیلات اداری، تشکیلات درباری، سیاست و… را از منظر فرهنگ شناسی مورد بحث و بررسی قرار می دهد. تاریخ بیهقی کتابی است ارزشمند که واقعیت های جامعه را در دوران حکومت غزنویان، به ثبت و ضبط رسانده است.

کتاب تاریخ بیهقی از منظر «فرهنگ شناسی»

مهوش واحددوست
مهوش واحددوست متولد ارومیه 1335 می باشد. وی دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه و دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی است.زمینه مطالعات: ادبیات حماسی, غنایی, نقد ادبی, نگارش و ویرایش, ادبیات تطبیقی, اسطوره شناسی.کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی: دانشگاه علامه طباطبایی(مدرسه عالی ادبیات و زبان های خارجی)؛1356کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی: دانشگاه علامه طباطبایی؛ 1358-1356دکترا: رشته زبان و ادبیات فارسی؛ دانشگاه تهران؛ 1374 –1369
دسته بندی های کتاب تاریخ بیهقی از منظر «فرهنگ شناسی»
قسمت هایی از کتاب تاریخ بیهقی از منظر «فرهنگ شناسی» (لذت متن)
سرهنگ در قدیم به معنی پهلوان و مبارز بود و در میان عیاران، پیشوایان و روسا را سرهنگ می نامیدند. معمولا عیاران هر شهری را سرهنگی بود. گاه در برخی شهرها چند سرهنگ بود. در دوره غزنویان سرهنگ یکی از مناصب لشگری بود و شاید بالاتر از سروثاق. در تاریخ بیهقی این عنوان نیز بارها به کار رفته است. برای مثال: «و نخست جنیبتان بسیار با سلاح تمام و برگستوان و غلامان ساخته با علامت ها و مطردها و خیل خاصه او بسیار سوار و پیاده و بر اثر ایشان خیل یک یک سرهنگ می آمد سخت نیکو و تمام سلاح و خیل خیل می گذشت و سرهنگان زمین بوسه می دادند و می ایستادند.»