کتاب شاعری در هجوم منتقدان(نقد ادبی در سبک هندی)

Shaeeri
پیرامون شعر حزین لاهیجی
کد کتاب : 58232
شابک : 978-9643291389
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 512
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب شاعری در هجوم منتقدان(نقد ادبی در سبک هندی) اثر محمدرضا شفیعی کدکنی

حزین لاهیجی از شاعران غزل سرای سبک هندی در سده ی دوازدهم هجری است و باید او را آخرین شعله ی پرفروغ این سبک در تاریخ ادبیات ما دانست. بخشی از کتاب حاضر شامل معرفی این شاعر برجسته، و ارائه ی گزیده‌ای از آثار وی است. علاوه بر این، مولف با توجه به این که شعر حزین در زمان خود مورد بررسی‌ها و نقدهای بسیاری قرار گرفت که حاکی از دقت نظر، دانش عمیق و نکته سنجی بسیار هستند و در تاریخ ادبیات هزار و دویست ساله‌ی دوره ی اسلامی نظیری نداشته‌اند، کوشیده است تا به عنوان دریچه‌ای بر آفاق نقد ادبی آن دوره و دوره‌های بعد از او ، مروری داشته باشد بر کّم و کیف کار این ناقدان؛ و این بخش، به گفته ی مولف، شاید مهمترین بخش کتاب باشد.

کتاب شاعری در هجوم منتقدان(نقد ادبی در سبک هندی)

محمدرضا شفیعی کدکنی
محمدرضا شفیعی کدکنی در نوزدهم مهرماه ۱۳۱۸ در کدکن ( نیشابور ) در خراسان[۱]شفیعی کدکنی سرودن شعر را از جوانی به شیوهٔ قدمایی آغاز کرد و پس از چندی به سبک نو مشهور به نیما یوشیج روی آورد. با انتشار دفتر شعر در کوچه باغ های نشابور نام آور شد. آثار شفیعی را می توان به سه گروه انتقادی و نظری و مجموعه اشعار خود وی تقسیم کرد. آثار انتقادی این نویسنده، شامل تصحیح آثار کلاسیک فارسی و نگارش مقالاتی در حوزه نظریه ادبی می شود، که بخشی از آن ها در زیر آورده شده اند. در میان آثار نظری شفیعی کدکنی کتاب موسی...
دسته بندی های کتاب شاعری در هجوم منتقدان(نقد ادبی در سبک هندی)
قسمت هایی از کتاب شاعری در هجوم منتقدان(نقد ادبی در سبک هندی) (لذت متن)
حدود چهل سال پیش ازین، وقتی مردی سالخورده، چند غزل از غزل های حزین لاهیجی را با تغییر تخلّص، به نام خود انتشار داد، نیما یوشیج، آن پیشاهنگ شعر نو فارسی، گفت: «بزرگترین غزلسرایی که تاکنون دیده ام» اوست... انتشار مقداری از غزل های حزین، به نام یک تن از اهالی عصر ما، در آن ایّام، غوغایی در محافل ادب برانگیخته بود. روزی از روزهای سال ۱۳۴۰ که در کتابخانۀ آستان قدس رضوی بودم، ناگهان متوجه شدم که یکی از ابیاتی که به نام آن استاد در حافظه دارم، در این تذکره به نام حزین لاهیجی آمده است. تمام غزل های برجسته ای که به نام این «شاعر بزرگ معاصر» بنده و همۀ شعردوستان عصر، در دفترها و حافظه های خود ثبت کرده ایم، بدون کوچکترین تغییری، در دیوان حزین موجود است.