کتاب کوچ در پی کار و نان

Kooch Dar Pey-e Kar va Nan
(فاعلیت منفعلانه مستمندان آذربایجان از 1327 تا 1329 خورشیدی)
کد کتاب : 58235
شابک : 978-9642072866
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کوچ در پی کار و نان اثر محمد مالجو

کتاب "کوچ در پی کار و نان" به قلم "محمد مالجو"، "فاعلیت منفعلانه مستمندان آذربایجان از 1327 تا 1329 خورشیدی" را زیر ذره‌‌بین برده است. این کتاب می‌کوشد بخش‌هایی از تاریخ معاصر ایران را که تاکنون مغفول مانده بود، با تکیه بر مقالاتی که طیفی از مکاتبه‌های رسمی و درخواست‌های عمومی را در بر می‌گیرد، به تصویر بکشد. در اواخر دهه 1320، مردم بی بضاعت آذربایجان به تهران مهاجرت کردند. این یکی از اولین موارد در تاریخ معاصر ایران بود که مدیران سرمایه‌داری مجبور شدند برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی مختلفی را هر چند در سطح بسیار پایین، برای کمک به محرومان شهر طراحی و اجرا کنند.
بر این اساس، "کوچ در پی کار و نان" که به ظاهر حرکت فراموش شده‌ای از مستضعفان آذربایجان در مقیاس تاریخی است، آغاز به کارگیری چندین سیاست اقتصادی و اجتماعی در زمینه برخورد با فقرا در مقیاس ملی شد. با این وجود، رفتار بوروکرات‌ها لزوما بازتابی از دلسوزی دولت برای فقرا یا نوع‌دوستی خیرخواهانه نبود. بلکه به منظور حفظ منافع طبقات حاکم به عنوان یک کل، دیوان‌سالاران ناگزیر تلاش کردند به مشکلاتی که در کشورداری در طول تاریخ ایران ظاهر می‌شد و از اواخر دوره پیش از مشروطه به بعد اهمیت فزایند‌ه‌ای پیدا کرد، رسیدگی کنند.
"فاعلیت منفعلانه مستمندان آذربایجان از 1327 تا 1329 خورشیدی"، مسئولان را موظف کرد که برنامه‌هایی را برای رسیدگی به فقرای کشور طراحی و اجرا کنند. این نه مقاومت آشکار یا پنهان دهقانان بود که محدود به روستاها باشد و نه سیاست سنتی طبقه کارگر، که در این مقطع هنوز فراگیر نشده بود. در سالهای پایانی دهه‌ی بیست شمسی، پراکندگی فقرای آذربایجان قطعا یک فاعلیت منفعلانه بود و کتاب "کوچ در پی کار و نان" به قلم "محمد مالجو" ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کند.

کتاب کوچ در پی کار و نان

محمد مالجو
محمد مالجو (۱۳۵۱ در تهران - ) اقتصاددان، پژوهشگر حوزهٔ اقتصاد سیاسی و مترجم است. او به واسطهٔ پژوهش‌های انتقادی‌اش دربارهٔ تاریخ اقتصادی ایران به ویژه در دورهٔ پس از انقلاب شناخته شده‌است. از او کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر شده و به چاپ رسیده‌است.محمد مالجو در سال ۱۳۵۱ در تهران به دنیا آمد. او در دانشگاه تهران به تحصیل در رشتهٔ اقتصاد پرداخت و با مدرک دکترا از این دانشگاه دانش‌آموخته شد. مالجو پس از پایان تحصیات خود در ایران به هلند رفت و برای مدتی به‌عنوان...
قسمت هایی از کتاب کوچ در پی کار و نان (لذت متن)
نه نفر عائله ی بیچاره ی من که کلیه زن و کودک خردسال هستند برای لقمه نانی محتاج]اند[ نه نان دارم به آن ها بدهم نه فکری که وسیله ی دل داری شان فراهم کنم... در حدود ۷۵ سال و موهای سفید ]دارم[، و اندام لاغر اجازه ی کار کردن به من نمی دهد. تبعید هم کلیه ی سرمایه ام را از کف برده است. تا دیروز اندک اثاثیه ای را که جهت لوازمات روزمره ی خود آورده بودم در عرض چهار ماه که در شیراز هستم فروخته به مصرف خوراک عائله رسانده ام. امروز دیگر هیچ ندارم [...] اگر بخواهم دست تکدی هم دراز کنم، زبان فارسی نمی دانم که سوال کنم.