کتاب سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران

The story of fifty Iranian economic actors
کد کتاب : 33956
شابک : 978-6007049167
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 717
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران اثر فریدون شیرین کام

"سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران" یک اثر قابل توجه پژوهشی و تاریخی است که "فریدون شیرین کام" و "ایمان فرجام نیا" کار تدوین و نگارش آن را به عهده داشته اند. در این پژوهش ارزشمند، "سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران" طی صد و پنجاه سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و زندگی نامه ی آن ها در بستر اتفافات روزمره که عمدتا جهتی اقتصادی و اجتماعی دارند بررسی می شود.
بیشتر افرادی که نامشان در "سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران" به قلم "فریدون شیرین کام" و "ایمان فرجام نیا" ذکر شده، حضور فعالی در مجلس وکلای تجار ایران داشتند که بعدها به اتاق بازرگانی ایران تغییر نام داد؛ این حضور فعال به آن ها این امکان را می داد تا بتوانند بر تصمیم گیری های دولتی، اعمال اثر بنمایند. آنچه در "سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران" و عملکرد آنان زمینه ی مشترکی را نشان می دهد، پیوستگی فعالیت آن ها در چند عرصه اقتصادی نظیر صنعت و تجارت می باشد. از عمده ی فعالیت های این افراد می توان به توسعه ی بنگاه های اقتصادی، سرمایه گذاری در حلقه های مرتبط با صنعتی که در آن فعالیت می نمودند، فعالیت زیر نظر سازمان های دولتی، ورود به عرصه ی سیاست، ورود به بازار بین المللی و فعالیت های نیکوکارانه اشاره کرد.
با این اوصاف مطالعه ی سرگذشت چهره هایی که در مدت یک قرن و نیم، با بهره گیری از امکانات جامعه، توانستند تحولات بزرگی را با شکل دهی به گروه های ریز و درشت صنعتی و تجاری و همچنین اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کنند، می تواند برای علاقه مندان به تاریخ و اقتصاد بسیار جذاب و آموزنده باشد.

کتاب سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران

فریدون شیرین کام
فریدون شیرین‌کام (متولد ۱۳۳۹ در آستانه اشرفیه) پژوهشگر ایرانی حوزه علوم سیاسی و اقتصادی است. او طی یک مجموعه تحقیقات به بررسی موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی پرداخته که مورد توجه منتقدان قرار گرفته‌است. شیرین‌کام دوره کارشناسی ارشد علوم سیاسی را در دانشگاه تربیت مدرس گذرانده و هم‌اکنون در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مشغول پژوهش است.
قسمت هایی از کتاب سرگذشت پنجاه کنشگر اقتصادی ایران (لذت متن)
این کتاب پژوهشی پیرامون سرگذشت فعالان اقتصادی در یک صد و پنجاه سال اخیر است که سرآغاز آن با «محمدحسن امین الضرب» است. بررسی سیر تاریخی و پیشینه اقتصادی ایران در بخش خصوصی طی صدسال گذشته حائز اهمیت است تا با شناسایی نقاط ضعف و تهدید و تبدیل آن به قوت و فرصت، از تکرار گذشته جلوگیری نماییم. «محمدحسن امین الضرب» به عنوان اولین مسئول نهاد کارفرمایی در اواسط عصر ناصری انتخاب شد. این نهاد در 14 مرداد 1263، توسط او و تعدادی از بازرگانان با عنوان مجلس و وکلای تجار ایران تأسیس شد. اکثر کنشگران موردبحث در این پژوهش، در این نهاد که بعدها به اتاق بازرگانی ایران تغییر نام یافت حضور فعالی داشتند، که فعالیت در عرصه نهادهای صنفی، تأثیرگذاری نسبی بر تصمیمات دولتمردان، را برای آنان امکان پذیر نمود.