کتاب نفحات الانس

Nafahat alOns
من حضرات القدس
کد کتاب : 60085
مترجم :
شابک : 978-9643722418
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1216
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 1478
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نفحات الانس اثر عبدالرحمن جامی

"نفحات الانس من حضرات القدس" اثری است از "نورالدین عبدالرحمن جامی" که نسخه‌ی پیش رو از این کتاب، به کوشش "دکتر محمود عابدی" گردآوری و تصحیح شده است. "نفحات الانس" مشهورترین اثر منثوری است که "جامی" به نگارش درآورده و یکی از منابع مهم در موضوع عرفان و صوفیه است.
این کتاب شامل شرح حال اکثر عرفای مسلمان از هند گرفته تا عراق و مصر است و تنها مرجعی است که از زمان انتشار تاکنون همواره مورد تحسین نویسندگان و پژوهندگان بوده است. بعد از "نفحات الانس" آثار زیادی نگاشته شده که می‌توان گفت اکثر آنها با تاثیر از این کتاب، به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند. "نفحات الانس من حضرات القدس" مجموعه زندگینامهای است در قالب گزیده‌هایی از منابع متعدد که هم سبک‌های گوناگون نثر فارسی و فراز و نشیب‌های اجتناب‌ناپذیر آنها را در طول اعصار نشان می‌دهد و هم مسیر طی شده توسط تصوف اسلامی را با ارائه حالات و اقوال گوناگون برجسته می‌کند.
"نورالدین عبدالرحمن جامی" که آشکارا از پیشرفت صوری و معنوی تصوف و عرفان آگاه بود، با ارائه مطالب درخشان، کتاب را به طرز حیرت‌انگیزی جذاب کرده است. وی با ارائه فضایی جدید در نگارش شرح‌حال، اشتیاق خواننده را در اوج نگه داشته است و به نظر می‌رسد این فضای گیرا، منطقی‌ترین توضیح برای به کار نگرفتن نظم تاریخی در نگارش کتاب باشد. این سایه روشن‌ها بدون شک با دست و شعور هدفمند "نورالدین عبدالرحمن جامی" پرداخته شده و به تصویر کلی کتاب "نفحات الانس" بهبود بخشیده است. "جامی" در نهایت با وجود گستردگی دانش، با انتخاب گزیده‌ای از مطالب از میان بسیاری از کتاب‌ها و آثار فارسی و عربی، درجه ذوق، هنر گزینش و ظرفیت ترجمه خود را به نمایش گذاشته است و این مساله، "نفحات الانس" را به کتابی فراتر از معمولی تبدیل کرده است.

کتاب نفحات الانس

عبدالرحمن جامی
نورالدّین عبد الرّحمن بن احمد بن محمد (۲۴ آبان ۷۹۳ خرگرد – ۲۷ آبان ۸۷۱ هرات)، معروف به جامی و ملقب به خاتم الشعرا همه‌چیزدان، شاعر، موسیقی‌دان، ادیب و صوفی نام‌دار فارسی‌زبان سده ۹ قمری است.از طرف پدر نسبش به محمد بن حسن شیبانی، فقیه معروف حنفی سده ۲ قمری می‌رسد. از خراسان کوچ کرد و در شهر جام با شهرت دشتی منصب قضاوت یافت و ماندگار شد.روزگار کودکی و تحصیلات مقدماتی جامی در خرگرد جام، که در آن زمان یکی از تبعات هرات بود در کنار پدرش سپری شد. در حدود سیزده سالگی ه...
قسمت هایی از کتاب نفحات الانس (لذت متن)
[پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم خطاب به ابوذر فرمود]: ای ابوذر! دنیا زندان مومنان و بهشت کافران است و هیچ مومنی صبح نمی کند در دنیا مگر محزون و مغموم، و چگونه محزون نباشد و حال آن که خدا او را وعید فرموده است که وارد جهنّم خواهد شد و وعده نفرموده است که از آن بیرون خواهد آمد و نجات خواهد یافت و در دنیا ملاقات می نماید و به او می رسد مرض ها و دردها و مصیبت ها و امری چند که او را به خشم می آورد و ظلم بر او می کنند و کسی نصرت و یاری او نمی کند و در آن مظلوم بودن، امید ثواب دارد. پس مومن به این جهت ها در دنیا حزین است تا از دنیا مفارقت نماید. چون از دنیا بیرون رفت، می رسد به راحت و کرامت و نعمت. ای ابوذر! هیچ عبادتی از عبادت های خدا ثواب ندارد مثل درازی و بسیار اندوه. بدان که حقّ سبحانه و تعالی دنیا را برای راحت مومن خلق نکرده است و در خور مراتب ایمان، بلاها و احزان به ایشان می رسد. و برای دانستن حقیقت این مقال، نظر در احوال انبیا و اوصیا و محنت های اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم کافی ست به حسب و تجربه معلوم است که هیچ چیز نفس آدمی را اصلاح نمی کند و هوا را ملایم نمی گرداند مانند بلاها و مصائب و موجب زهد در دنیا و توجّه به جناب اقدس ایزدی می گردد.