کتاب اختیار در ضرورت هستی

Authority
کد کتاب : 62606
شابک : 978-6007009901
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 424
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اختیار در ضرورت هستی اثر غلامحسین ابراهیمی دینانی

کتاب اختیار در ضرورت هستی با رویکرد مسئله تاریخی و بنیادین جبر و اختیار، به رشته تحریر درآمده است. دکتر دینانی در این اثر معتقد است که بدون اختیار، نمی‌توان به کمال انسانی رسید اما قبل از آن باید بدانیم که اختیار چیست؛ انسان به کمال می‌خواهد برسد زیرا غایت‌اندیش است اما غایت‌اندیشی جز در سایه آگاهی و اختیار تحقق نمی پذیرد.
این کتاب مفصل بیش از چهارصد صفحه‌ای کوشش می‌کند تا به زوایای مختلف مسئله جبر و اختیار از دید دقیق فلسفی نگاه کند و سعی در حل آن دارد.
«اختیار و تقدیر»، « امکان و اختیار»، «آیا انسان اختیار خود را اختیار می کند؟»، «آیا اختیار خطرناک است؟»، «در گرداب دگرگونی‌ها، اختیار چه جایگاهی دارد؟» اینها بخشی از فهرست مطالبی است که در این کتاب به بحث و بررسی آنها پرداخته شده است.

کتاب اختیار در ضرورت هستی

غلامحسین ابراهیمی دینانی
غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی ماه سال ۱۳۱۳) فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌است. هم‌اکنون استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس فلسفه اشتغال د...
دسته بندی های کتاب اختیار در ضرورت هستی