کتاب از محسوس تا معقول

From Sensible to Intelligible
کد کتاب : 62608
شابک : 978-6007009352
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 494
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب از محسوس تا معقول اثر غلامحسین ابراهیمی دینانی

یکی دیگر از آثار دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی «از محسوس تا معقول» نام گرفت تا اشارتی به این معنا باشد که برای رسیدن به حقیقت همواره باید از حس به عقل رسید و از محسوس به معقول راه یافت. با پیمودن این راه سخت است که انسان می‌تواند خویشتن خویش را بسازد. این راه مواقفی مانند وهم و خیال دارد که نباید در آنها مسکن گزید.
ماجرای عقل که از دغدغه‌های اصلی دکتر دینانی است، این‌بار در پرده‌ای دیگر به نمایش درآمده است. عقل از دیدگاه دکتر دینانی فصل مقوم انسان بوده و یک امر جوهری است. هرگونه بحث و بررسی که درباره عقل انجام می‌پذیرد درحقیقت بررسی انسان است و عقل را با چیزی جر خود عقل نمی‌توان شناخت. بنابراین مسئله نخست فلسفه جز «شناختن خویشتن خویش» چیز دیگری نیست.

کتاب از محسوس تا معقول

غلامحسین ابراهیمی دینانی
غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی ماه سال ۱۳۱۳) فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌است. هم‌اکنون استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس فلسفه اشتغال د...
دسته بندی های کتاب از محسوس تا معقول