کتاب من و جز من

Man va Joz Man
کد کتاب : 62609
شابک : 978-6007009468
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب من و جز من اثر غلامحسین ابراهیمی دینانی

"من و جز من" اثری است به قلم دکتر "غلامحسین ابراهیمی‌دینانی" که یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. دغدغه‌ای که انسان قبل از هر چیز با آن مواجه است و به عبارت دیگر به شکل همیشگی دغدغه این موضوع را داشته است. با وجود اینکه سرانجام شرک و توحید با بررسی دقیق این موضوع عجین شده است، تا به حال، تأکید کمتری بر ماهیت عمیق آن شده است.
بنابراین می‌توان گفت که مطالعه و اندیشیدن به محتوای کتاب "من و جز من" به قلم دکتر "غلامحسین ابراهیمی‌دینانی" از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است.
افرادی هستند که همه چیز را در قالب و شکل درک می‌کنند و در ادراک از سطح احساس و تخیل پا آن طرف‌تر نمی‎گذارند. این افراد ناگزیر، من و هویت خود را تنها در شکل و قالب درک خواهند کرد. از سوی دیگر، عده‌ای هستند که از مراحل احساس و تخیل عبور کرده و به دیار پیام‌آوران رفته‌اند. این گونه افراد می‌توانند خویشتن را بدون شکل درک و دریافت کنند، زیرا در سرزمین رسولان و عالم مجردات، صورت و قالبی وجود ندارد و چنین جهانی، حضور محض و خالص است.
وقتی از دوگانگی و وحدت صحبت می‌کنیم، نباید آن را به عنوان یک گزاره متناقض تعبیر کرد. زیرا کثرت مراتب و تعدد مراحل موجب می‌شود که یک امر واحد دارای مرتبه‌ها و مرحله‌های فراوان باشد و اختلاف مراتب به وحدت و قوام آن لطمه‌ای وارد نکند. انسان تا زمانی که از «من» خود بی خبر باشد به دانش و معرفت به شکل صحیح دست نخواهد یافت و کتاب "من و جز من" از دکتر "غلامحسین ابراهیمی‌دینانی"، همین مساله را بررسی می‌کند.

کتاب من و جز من

غلامحسین ابراهیمی دینانی
غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی ماه سال ۱۳۱۳) فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌است. هم‌اکنون استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس فلسفه اشتغال د...
قسمت هایی از کتاب من و جز من (لذت متن)
انسان آگاه ، نه تنها به تفسیر جهان می پردازد ، بلکه خود او نیز نوعی تفسیر از جهان هستی به شمار می آید . به طور کلی می توان گفت : هر موجود زنده ای در جهان ، تفسیری از محیط پیرامون خود است و با بررسی آن می توان به چگونگی و خصوصیات آن محیط ، آگاهی پیدا کرد . «نمود» همواره از «بود» خبر می دهد و «فنومن» از «نومن» حکایت می کند . رسیدن به یک موجود ، بدون آگاهی از وجود ، معنی پیدا نمی کند ؛ اگر چه ممکن است اشخاص از حقیقت وجود غفلت داشته باشند . کسی که در یک صورت ذهنی ، مستغرق می شود و نمی تواند از منشأ پیدایش آن آگاهی داشته باشد ، چگونه می تواند از حقیقت آنچه «من» خوانده می شود ، سخن بگوید و به عالم حضور راه پیدا کند ؟! بیشتر افراد به صورت های ذهنی خود وابسته اند ؛ ولی از منشأ صورت های ذهنی خود ، پرسش به عمل نمی آورند ! اینان همان کسانی هستند که درباره ی موجودات سخن می گویند ؛ ولی از «وجود» پرسش به عمل نمی آورند !