کتاب سرطان ‏اجتماعی ‏فساد

Corruption in Iran
کد کتاب : 62779
شابک : 978-9643251963
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 208
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سرطان ‏اجتماعی ‏فساد اثر فرامرز رفیع پور

در این کتاب، نگاهی جامعه‌شناسانه به مساله فساد اجتماعی انداخته شده است. نویسنده در این اثر به بررسی و شناسایی معضل فساد پرداخته و سعی دارد تا به سوالاتی اساسی مانند "فساد چیست؟"، "چرا ایجاد می‌شود؟"، "آیا در ایران این پدیده حاکم است؟ و اگر بله، در کدام دوره‌ها ظهور داشته است؟" پاسخ دهد. کتاب به شش فصل تقسیم شده و مطالب به شرح زیر گردآوری شده است:

1. طرح مساله: در این فصل ابتدا مساله فساد معرفی می‌شود و سپس نویسنده به ارائه چهارچوب نظری می‌پردازد.

2. تعریف فساد: در این فصل، نویسنده تعریف خود از فساد را ارائه می‌دهد که به این صورت است: "فساد به معنای سوء استفاده از کالاها و امکانات دولتی و عمومی توسط مامورین دولتی به منظور بهره‌برداری شخصی است."

3. وجود فساد در ایران: پس از پاسخ مثبت به سوال وجود فساد در ایران، نویسنده به بررسی تاریخچه فساد در این کشور می‌پردازد و سپس به تحلیل موارد فساد امروزی با استفاده از گزارش‌های روزنامه‌ها می‌پردازد.

4. عوامل زیربنایی فساد: در این فصل، نویسنده به عوامل زیربنایی فساد اشاره می‌کند و سه عامل موثرتر را در ایجاد فساد معرفی می‌کند: عنصر فرهنگی ایلی، تغییر ارزش‌ها و نظام نابرابر.

5. موارد برگزیده فساد: در این بخش از کتاب، مواردی از فساد شناسایی و تحلیل می‌شوند.

6. خلاصه و نتیجه‌گیری: در این فصل نهایی، نویسنده به خلاصه‌ای از مطالب پرداخته و نتایج خود را ارائه می‌دهد.

این تقسیم‌بندی و ساختار کتاب به خواننده کمک می‌کند تا مطالب به شیوه‌ای منظم و جامع مورد بررسی قرار گیرند و از درک بهتر موضوع فساد و عوامل موثر در آن کمک می‌کند.

کتاب سرطان ‏اجتماعی ‏فساد

فرامرز رفیع پور
فرامرز رفیع پور (زادهٔ ۱۳۲۰ در تهران)، نویسنده و جامعه شناس ایرانی است.[۱] او استاد پیشین جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است.[۲][۱] وی از برجسته ترین جامعه شناسان ایران می باشد و از او با عنوان پروفسور یاد می شود.[۱] وی در سال ۱۳۸۹ به عنوان چهره ماندگار جامعه شناسی برگزیده شد.[۳]
دسته بندی های کتاب سرطان ‏اجتماعی ‏فساد