کتاب براعت استهلال

baraat estehlal
خوش آغازی در ادبیات داستانی
کد کتاب : 6287
شابک : 9786001740701
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 330
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب براعت استهلال اثر نادر ابراهیمی

از مجموعه کتاب های ساختار و مبانی ادبیات داستانی به قلم نادر ابراهیمی، جلد سوم آن براعت استهلال یا خوش آغازی نام دارد که نگارنده ابتدا به تعریف خود مفهوم و سپس توضیح انواع مختلف آن می پردازد.
برای بسیاری از نویسندگان بزرگ دنیا، شروع داستان، علی الخصوص بند های نخست آن سخت ترین بخش کار جلوه کرده است چرا که آغاز داستان می تواند تاثیر مهمی در مقبولیت کل اثر داشته باشد. نویسندگان بزرگی همچون گابریل گارسیا مارکز معتقدند که در صورت ارائه ی آغازی قوی و دلپسند، باقی داستان از جهت لحن و درون مایه راحت تر شکل گرفته و از همین جهت، نوشتن چند داستان کوتاه را از خلق اثری بلند سخت تر می داند.
مساله ی خوش آغازی در ادبیات ایران زمین بیشتر در دنیای شاعران مطرح بوده است و در صورتی که شاعری اقدام به خواندن اثر خود در جمعی می کرد، به وجد آمدن حاضران در همان ابتدای شنیدن شعر، نشانگر برخوردار بودن اثر از آغازی دلنشین و خوش و براعت استهلال می بود. اما در مقوله ی داستان نویسی و قصه پردازی نگارنده اظهار می کند که اثری دارای براعت استهلال است که آغاز آن به شکل موثری در ارتباط با پای بست های اصلی و ساختارهای اساسی داستان باشد و در عین حال از زیبایی و مقبولیت برای مخاطب برخوردارباشد.
هر یک از عنصرهای تصویر، کاراکتر، درون مایه، بلاغت و بیان، فضا سازی و حرکت، بافت، موضوع و سبک می توانند در آغاز داستان به کار گرفته شوند و نوعی از استهلال محسوب شوند. نادرابراهیمی پس از تعریف خوش آغازی، یک به یک مواردی که پیش تر ذکر شد را به عنوان انواع استهلال در این کتاب شرح می دهد.

کتاب براعت استهلال

نادر ابراهیمی
نادر ابراهیمی (زاده ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران – درگذشته در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۸۷، تهران)، داستان‌نویس معاصر ایرانی بود. او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه در زمینه‌های فیلم‌سازی، ترانه‌سرایی، ترجمه، و روزنامه‌نگاری نیز فعالیت کرده‌ است. ابراهیمی، همراهِ بهرام بیضایی و ابراهیم گلستان، از اندک‌شمار سخنوران ایرانی به‌شمار می‌رود که هم در سینما و هم در ادبیات کار کرده و شناخته شده بوده‌اند. نادر ابراهیمی تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش یعن...
قسمت هایی از کتاب براعت استهلال (لذت متن)
براعت استهلال، آن است که مصنّف یا شاعر، در ابتدای خطبهٔ کتاب یا مطْلع قصیده، الفاظی چند ایراد کند که خواننده به محض خواندن آن، از مقصد و مراد نویسنده و گوینده آگاه شود.۱ براعت استهلال __ که ما، در این کتاب، به اختصار، آن را " استهلال" می گوییم و یا به فارسی متداول، " خوشْ آغازی" می نامیم __ درگذشتهٔ ادب فارسی، غالبا در باب شعر و نظم به کار رفته است؛ چنانکه اگر شاعری، قصیده، قطعه یا غزلی می سرود و در محضر جمعی می خواند (یا واگذار می کرد که خوشْ صداییْ آن را بخواند) و مخاطبان، در همان ابتدای شعر، به وجد می آمدند و به تأیید و تحسین می پرداختند، و به زبان امروزی " با مفهوم شعر، ارتباطْ برقرار می کردند"، نشانهٔ براعت استهلال بود و قبولْ افتادن حرکت آغازین اثر. البته این اصطلاح ادبی، در باب " فصل گشایش" یا خطبهٔ کتاب های نثر نیز به کار رفته است.