کتاب حماسه

Epic
شناخت نامه ی حماسه های ایران و جهان
کد کتاب : 63647
شابک : 978-9640108016
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 359
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب حماسه اثر فروغ اولاد

کتاب "حماسه" اثری است از "فروغ اولاد" که "شناخت نامه ی حماسه‌‌های ایران و جهان" به حساب می‌آید. یک "حماسه" ممکن است به موضوعات مختلفی مانند اسطوره‌‌ها، افسانه‌‌های قهرمانانه، تاریخ، داستان‌‌های مذهبی، داستان‌‌های حیوانات، یا نظریه‌‌های فلسفی یا اخلاقی بپردازد. شعر حماسی توسط مردمان سراسر جهان برای انتقال سنت‌‌های خود از نسلی به نسل دیگر بدون کمک نوشتن و به صورت شفاهی استفاده ‌‌می‌شود. این سنت‌ها اغلب شامل روایت‌های افسانه‌ای درباره کارهای باشکوه قهرمانان ملی می‌باشد. بنابراین، محققان اغلب "حماسه" را با نوع خاصی از شعر شفاهی قهرمانانه که در اعصار به اصطلاح پهلوانی، به وجود می‌آید، می‌شناسند. بسیاری از ملت‌ها معمولا در مرحله‌ای از رشد که مجبور بوده‌اند برای هویت ملی مبارزه کنند، چنین دوره‌هایی را تجربه کرده‌اند.
"فروغ اولاد" در "شناخت نامه ی حماسه‌‌های ایران و جهان" ویژگی‌های حماسه را به همراه مثال‌های بارز آن در ادبیات ایران و جهان برمی‎شمرد. شعر شفاهی پهلوانی، در اصل خود، معمولا به کارهای برجسته شاهان و جنگاورانی ‌‌می‌پردازد که در عصر قهرمانی ملت ‌‌می‌زیسته‌اند. از آنجایی که کارکرد اصلی "حماسه" به جای ضبط کردن، آموزش است، شخصیت‌‌ها به قهرمانان ایده‌آل تبدیل ‌‌می‌شوند و کنش‌‌های آنها با قهرمانی‌‌های آرمانی و با الگوهای اسطوره‌ای یا ایدئولوژیک منطبق است. برخی از این الگوها، کهن‌الگوهایی هستند که در سراسر جهان یافت ‌‌می‌شوند، در حالی که برخی دیگر مختص یک ملت یا فرهنگ خاص هستند. بنابراین، در بسیاری از سنت‌‌های حماسی، قهرمانان در نتیجه پیوند یک دوشیزه با موجودی الهی یا ماوراء طبیعی متولد ‌‌می‌شوند. از آنجایی که این پیوندها خارج از هنجارهای معمول اجتماعی اتفاق می‌افتد، قهرمانان در بدو تولد توسط یک حیوان تغذیه می‌شوند یا توسط والدینی فروتن در یک محیط روستایی بزرگ می‌شوند. آنها با سرعتی شگفت‌انگیز بزرگ می‌شوند، در اولین نبردشان با اژدها می‌جنگند تا دوشیزه‌ای را که با او ازدواج می‌کنند نجات دهند، و در جوانی در شرایطی شگفت‌انگیز می‌میرند.

کتاب حماسه

فروغ اولاد
فروغ اولاد فارغ‌التحصیل رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی است.کتاب خواب سنگی (مجموعه داستان)، اسطوره و نماد در ادبیات و هنر (گفتگو با استاد جلال ستاری) درآمدی بر حماسه از آغاز تا قرن بیستم، طریقه الادب و چندین مقاله در مجلات علمی پژوهشی و فرهنگی از آثار اولاد می‌باشند.
قسمت هایی از کتاب حماسه (لذت متن)
بین حماسه و داستان، در عین این که دو ژانر ادبی به شمار می روند، اشتراکات و افتراقاتی وجود دارد. دنیای حماسه به شکلی متجانس تجربه می شود که در کلیت آن قهرمان سهیم بود، در حالی که در رمان دنیا به صورت پاره پاره تجربه می شد. رمان به عنوان ژانر برجسته عصر جدید راوی ماجرایی درونی است که در آن قهرمان منزوی از دنیایی که دیگر مهمان نواز نیست بریده و غریبه شده است. او آرزومند کمال است، ولی دائم آن را دوز از دسترس می بیند. خدایان خاموش اند و او در عمل تماس با دنیای خود را از دست می دهد. خدایان آدمی را تهی و ضعیف رها کرده اند، به طوری که وی دیگر قادر به درک معنای واقعی اعمال خود نیست. بدین صورت، رمان تنهاست و شکافی پرنشدنی او را از دیگران در جهانی گسترده و ناملموس جدا می کند. رمان حماسه دنیایی را عرضه می کند که خدا از آن جا رخت بربسته است.