کتاب اصول جامعه شناسی اقتصادی

Principles of Economic Sociology
کد کتاب : 135626
مترجم : سمیرا کاظم پوریان
شابک : 978-6004970525
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 480
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2003
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

جامعه شناسی اقتصادی
Principles of Economic Sociology
ساخت اجتماعی و کنش اقتصادی
کد کتاب : 67112
مترجم :
شابک : 978-6007683330
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 542
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2003
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جامعه شناسی اقتصادی اثر ریچارد سوئدبرگ

پانزده سال گذشته شاهد انفجاری در محبوبیت، خلاقیت و بهره وری جامعه شناسی اقتصادی بوده است، رویکردی که ریشه آن به ماکس وبر بازمی گردد. این متن مهم جدید مروری جامع و به روز از جامعه شناسی اقتصادی ارائه می دهد. همچنین در یک تحلیل، نقش‌های اقتصادی مهم منافع و روابط اجتماعی را برجسته می‌کند.
ریچارد سویدبرگ بینش انتقادی این رشته را در زندگی اقتصادی توصیف می کند و توجه ویژه ای به تأثیرات فرهنگ بر پدیده های اقتصادی و روش هایی دارد که کنش های اقتصادی در ساختارهای اجتماعی گنجانده می شوند. او طیف کاملی از نهادهای اقتصادی را بررسی می کند و رابطه اقتصاد با سیاست، قانون، فرهنگ و جنسیت را توضیح می دهد. سویدبرگ خاطرنشان می کند که جامعه شناسان اغلب نمی توانند به درستی بر نقشی که رفتار منفعت طلبانه در تصمیم گیری های اقتصادی ایفا می کند تأکید کنند، در حالی که اقتصاددانان اغلب اهمیت روابط اجتماعی را دست کم می گیرند. بنابراین، او استدلال می کند که وظیفه اصلی بعدی برای جامعه شناسی اقتصادی ایجاد درک نظری و تجربی از نحوه عملکرد منافع و روابط اجتماعی برای تأثیرگذاری بر کنش اقتصادی است. این متن توسط نویسنده‌ای نوشته شده که نامش مترادف با جامعه‌شناسی اقتصادی است، یک سنتز پیشرفته بسیار مورد نیاز را تشکیل می‌دهد - و طرحی برای آینده این حوزه در حال رشد.

کتاب جامعه شناسی اقتصادی

ریچارد سوئدبرگ
ریچارد سوئدبرگ (زاده ۱۸ مه ۱۹۴۸) جامعه‌شناس سوئدی است. از سال 2002 در گروه جامعه شناسی دانشگاه کرنل کار می کند.او دکترای جامعه شناسی را از کالج بوستون دریافت کرد (1978). او همچنین دارای مدرک حقوق ("juris kandidat") از دانشگاه استکهلم (1970) است.دو تخصص سوئدبرگ نظریه اجتماعی و جامعه شناسی اقتصادی است. تمرکز در کار او بر نظریه اجتماعی در حال حاضر بر نظریه پردازی یا چگونگی یادگیری نظریه پردازی است.
دسته بندی های کتاب جامعه شناسی اقتصادی
نکوداشت های کتاب جامعه شناسی اقتصادی
Ambitious, erudite, and compelling, this is the first book to encompass systematically the fundamentals of economic sociology. It offers a uniquely readable and learned overview, while also setting an agenda for the field
این کتاب بلندپرواز، عالمانه و متقاعدکننده، اولین کتابی است که به طور سیستماتیک مبانی جامعه شناسی اقتصادی را در بر می گیرد. این یک نمای کلی قابل خواندن و آموخته منحصر به فرد را ارائه می دهد، در حالی که دستور کار این حوزه را نیز تنظیم می کند
Bruce Carruthers, Northwestern University

قسمت هایی از کتاب جامعه شناسی اقتصادی (لذت متن)
جنبش حقوق و اقتصاد معروف به «حقوق و اقتصاد شیکاگو» است. به این معنی که پایه گذاران آن در دانشگاه شیکاگو فعال بودند. یکی از این بنیانگذاران بدون شک ریچارد پوسنر است که باعث شد حوزه حقوق و اقتصاد رهیافتی عمومی در علم حقوق محسوب شود. به عنوان مثال وی برای نخستین بار کتاب درسی را با عنوان تحلیل اقتصادی حقوق که هنوز موثر است، منتشر (1st ed. 1972, 5th ed. 1998) و تلاش کرد به طور منظم پژوهش هایی برای انسجام این حوزه مطالعاتی انجام دهد. طبق نظر پوسنر اندیشه اصلی در حقوق و اقتصاد این است که منطق علم اقتصاد می تواند و باید تحلیل حقوقی و قانونگذاری را آگاه سازد. هر کنشگری بر اساس منفعت شخصی اش هدایت می شود تا مجرم یا قانونگذار و یا وکیل باشد. آنچه قضات و نظام حقوقی را در کل اگاه می سازد «بیشینه سازی ثروت» است (posner, 1990: 356). پوسنر می گوید دغدغه عدالت تقریبا همان دغدغه ثروت است. اگر شما بتوانید موقعیتی را به وجود بیاورید که طبق آن ثروت اجتماعی بیشتری تولید شود، باید این کار را بکنید. البته قضات نیز باید از دکترین های حقوقی معمول پیروی کنند، اما این دکترین ها اغلب در سال های قرن نوزدهم که ایدئولوژی بازار باز377 در اندیشه حقوقی امریکا قوی بود، ایجاد شدند.