کتاب صنع و ابداع

Material
الاشارات و التنبیهات شرح: نمط پنجم
کد کتاب : 67895
شابک : 978-9640343203
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 336
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب صنع و ابداع اثر احمد بهشتی

این کتاب شامل مقدمه، تمهید و دوازده فصل است. در مقدمۀ کتاب، آیت الله بهشتی در بارۀ دلایل شرح این نمط، وصیت نامۀ فلسفی بوعلی، گرایش عرفانی شیخ در اشارات، رمز پیدایش شروح متعدد بر اشارات، ولزوم مراعات وصیت نامۀ فلسفی شیخ سخن گفته اند. مولف در این مقدمه از زحمات فرزندشان دکتر سعید بهشتی که در ویرایش و انتشار نمط چهارم و نیز نمط پنجم زحمات زیادی را متقبل گردیده و نیز خانم دکتر روشنک نیکویی که در تهیه فهارس این کتاب تلاش زیادی کرده تشکر و قدردانی به عمل آورده اند.
تمهید شامل این مطالب است: تفسیر صنع و ابداع، تقسیمات فعل، و مروری بر مطالب نمط پنجم است.
عناوین فصول دوازده گانۀ کتاب از این قرار است: ابطال نظریۀ متکلمان، تحلیل معنای مشترک به اجزای بسیط، مناط تعلق فعل به فاعل، وجود وهمی با واقعی زمان، مسبوق بودن حادث به ماده، اثبات حدوث ذاتی برای ممکنات، تفسیر ابداع و فرق آن با تکوین و احداث و اختراع، محال بودن ترجح بدون مرجح، عدم جواز صدور کثیر از واحد، و سرانجام بررسی اقوال در مورد وحدت و کثرت واجب الوجود و حدوث وقدم عالم.

کتاب صنع و ابداع

احمد بهشتی
احمد بهشتی (متولد ۱۳۱۴ در میانشهر از توابع فسا) نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، پژوهشگر فلسفه، مدرس حوزه علمیه، نماینده سابق ادوار اول و دوم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه فارس و رئیس سابق دانشگاه قم است.بهشتی در سال ۱۳۳۹ در كنكور دانشكده الهيات دانشگاه تهران شرکت کرده و قبول شد. بعد از گذرِ سه سال، فارغ‌التّحصیل شد. در سال ۱۳۴۵ در رشته فلسفه در مقطع دکتری فارغ التحصیل شد و یازده سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۶ با چند سال تأخیر رساله دكترایش را كه با راهنمایی مرتضی مطهری آماده...