کتاب تصحیح نسخه خطی تذکره شیخ صفی الدین اردبیلی

Sheikh Safiuddin Ardabili
کد کتاب : 74901
شابک : 978-9642908189
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 784
سال انتشار شمسی : 1389
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تصحیح نسخه خطی تذکره شیخ صفی الدین اردبیلی اثر محمد نشاطی شیرازی

بی شک مهم ترین اثری که در باب شخصیت، زندگی و سخنان شیخ صفی الدین اردبیلی به قلم درآمده، تذکره شیخ صفی الدین اردبیلی است. این اثر به دستور شاه طهماسب صفوی و به قلم نشاطی شیرازی و به زبان ترکی در قرن دهم هجری قمری نگارش یافته است. معتبرترین نسخه این تذکره در کتاب خانه سالتیکوف شچدین سن پترزبورگ روسیه نگهداری می شود.
کتاب حاضر نسخه خطی تذکره شیخ صفی الدین اردبیلی از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است که توسط آقای داوود بهلولی تصحیح شده است.این اثر که متعلق به سده دهم هجری قمری است، حاوی کرامات، حکایات و آرا و اندیشه های شیخ صفی الدین اردبیلی است که به زبان ترکی توسط محمد بن الحسین الکاتب معروف به نشاطی شیرازی و به دستور شاه طهماسب صفوی تصنیف شده است.
این اثر حاوی ۱۲ باب و ۲۷ فصل است، نسخه های خطی تذکره در روسیه ایران و آمریکا نگهداری می شود و بسیاری از حکایات و روایات موجود در اثر از زبان شیخ صدرالدین فرزند شیخ صفی بیان می شود.
مصحح این اثر کوشیده است تا نثری ساده و روان و قابل مطالعه برای عموم مردم فراهم آورد؛ وی در مقدمه اثر به تفصیل درباره زندگی شیخ صفی، نسخه های خطی موجود از تذکره، سنت ترجمه در تاریخ زبان ترکی و وضعیت ادبی دوران نگارش اثر سخن گفته است.

کتاب تصحیح نسخه خطی تذکره شیخ صفی الدین اردبیلی

دسته بندی های کتاب تصحیح نسخه خطی تذکره شیخ صفی الدین اردبیلی