کتاب عقلانیت در روایتی زنانه

Rationality
گفتمان ایران باستان
کد کتاب : 75027
شابک : 978-6006730813
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 228
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب عقلانیت در روایتی زنانه اثر مریم صانع پور

در مبانی فرهنگی ایران باستان عقلانیت با اخلاق اهورایی همراه است. زن و مرد که از خرد ذاتی مساوی برخوردارند، باید با پندار نیک، گفتار نیک و کردانیک، صفات اهورایی را در زمین گسترش دهند.
طبق اسطوره‌های ایران باستان فرّه ایزدی از طریق مادران منتقل می‌شود؛ بنابراین حضور خردورزی مادرانه در حاکمیت، ثروت‌های مادی و معنوی را حفظ می‌کند، خیر و برکت را می‌افزاید، خشونت را کاهش و مهربانی را افزایش می‌دهد. چنان که در برهه‌هایی از تاریخ ایران باستان زنان تجربه‌های حاکمیتی درخشانی داشته‌اند و قدرت نرم مادرانه و صلح‌طلبانه را از خود به یادگار گذاشته‌اند.
در ایران باستان فره‌مند بودن، شرط حاکمیت اجتماعی بوده است تا بهروزی مردم، آبادانی زمین و فراوانی ارزاق تامین شود و بی‌نظمی، شرارت و دروغگویی برچیده گردد؛ که این امور می‌تواند توسط خرد مادرانه نیز محقق گردد.

کتاب عقلانیت در روایتی زنانه

مریم صانع پور
مریم صانع پور متولد سال 1333، دارای دکترای فلسفه اسلامی ـ دانشگاه: International College of Islamic Sciences (ICIS) لندن ـ انگلستان- سال اخذ : ۱۳۸۶ / ۲۰۰۸ عنوان رساله «خیال در عرفان نظری ابن عربی و جایگاه آن در حکمت متعالیه صدر المتألهین» استاد راهنما دکتر احمد بهشتیعلوم و معارف نهج البلاغه ـ پژوهشکده نهج البلاغه – ایران – تهران - سال اخذ: ۱۳۹۵/۲۰۱۷ عنوان رساله« اصول اخلاق ارتباطی در دنیای مجازی با تأکید بر قرآن و نهج البلاغه» استاد راهنما دکتر سید مصطفی مح...