کتاب نامه به سیمین

Nameh Be Simin
کد کتاب : 83089
شابک : ‭978-9648223316‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 109
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب نامه به سیمین اثر ابراهیم گلستان

ابراهیم گلستان فیلمساز و شخصیت ادبی ایرانی با نیم قرن فعالیت حرفه ای است. او از سال 1975 در ساسکس، انگلستان زندگی می کند.
او با فروغ فرخزاد شاعر برجسته ایرانی ارتباط نزدیک داشت. گفته می شود که او الهام بخش او برای زندگی مستقل تر بوده است.همچنین می توان گفت که او در بینش هنری اش موثر بوده است. گلستان با پسر عمویش فخری گلستان ازدواج کرده بود. او پدر کاوه گلستان عکاس ایرانی و لیلی گلستان مترجم و مالک و مدیر هنری گالری گلستان در تهران است. نوه او مانی حقیقی نیز کارگردان سینما است. نوه دیگر او مهرک خواننده رپ است. گلستان عضو حزب توده ایران بود، اما در دی ماه 1327 از این حزب جدا شد. پس از مرگ فرخزاد، گلستان حافظ حریم و حافظه او بود. به عنوان مثال، در پاسخ به انتشار مطالعه‌ای بیوگرافی/انتقادی توسط مایکل کریگ هیلمن به نام زن تنها: فروغ فرخزاد و شعرش (1987)، او حمله‌ای طولانی علیه هیلمن در یکی از مجله‌های ادبی تهران منتشر کرد. هیلمن در مقاله ای که بخشی از آن در همان مجله ادبی تهران نیز منتشر شد، به تفصیل پاسخ داد. در سال 1384 گفتگوی طولانی گلستان با پرویز جاهد با عنوان «نوشتن با دوربین» در ایران منتشر شد.
در فوریه 2017، 50 سال پس از مرگ فرخزاد، گلستان 94 ساله در گفتگو با سعید کمالی دهقان از روزنامه گاردین، سکوت خود را در مورد رابطه اش با فروغ شکست. گلستان گفت: "در تمام سالهایی که اینجا نیست ناراحتم، البته این واضح است. ما خیلی صمیمی بودیم، اما نمی توانم اندازه بگیرم که چقدر به او احساس داشتم. چگونه می توانم؟ به کیلو؟ بر حسب متر؟

کتاب نامه به سیمین

ابراهیم گلستان
سیدابراهیم گلستان (با نام اصلی سید ابراهیم تقوی شیرازی)، (زادهٔ ۲۶ مهر ۱۳۰۱ در شیراز)، کارگردان، داستان‌نویس، مترجم، روزنامه‌نگار و عکاس ایرانی است.ابراهیم گلستان در سال ۱۳۴۰ برای فیلم یک آتش موفق به دریافت مدال برنز جشنوارهٔ فیلم کوتاه ونیز شد. این جایزه، اولین جایزهٔ بین‌المللی برای یک کارگردان ایرانی به‌شمار می‌رود.سبک ویژهٔ آثار مکتوب داستانی وی در سیر پیشرفتِ داستان معاصر فارسی قابل توجه دانسته شده‌است.
قسمت هایی از کتاب نامه به سیمین (لذت متن)
این مرد گفته است «کسی که قدیم را بفهمد جدید را حتما می فهمد یا متمایل است بفهمد.» با برهان خلف میتوانی گفت آن کس که تازه را نمی فهمد قدیم را هم نفهمیده است. آن هایی که تازه را نفهمیدند قدیم را نفهمیدند، پرت می گفتند. آن هایی که عاجزند از فهم سنت را به جای جست و جو، عادت را به جای فهم میگیرند. نمی دانند گیرکردگی میان لجن فرق دارد با ثابت قدم بودن، نمی دانند زیبایی جداست از زیور، نمی دانند زندگی را نمیشود چپاند در تابوت. تابوت جای زندگی نمیشود باشد، هرچند تابوت را به عطر و خلعت و کافور و شال ترمه بیارایی. زندگی بیرون از آن برهنه می رقصد.