کتاب خرس کوچولو! اهل کجایی؟

Little Polar Bear
کد کتاب : 84037
مترجم :
شابک : 978-9643374242
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 27
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 1987
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

برنده جایزه Flag and Pennant Brush Jury سال 1988

معرفی کتاب خرس کوچولو! اهل کجایی؟ اثر هانس دبیر

کتاب خرس کوچولو اهل کجایی؟ نوشته هانس دوبیر از تعلق داشتن و همچنین مهربانی و کمک به همنوع در قالب داستانی جذاب برای گروه کودک و نوجوان نوشته است.
از دیدگاه روانشناسی افرادی که کمک کردن به دیگران را (اعم از انسان، حیوان و گیاهان) یکی از دغدغه های اصلی خود می بینند، به بالاترین جایگاه انسانی رسیده اند. طبق نظریه مزلو (که همگی با آن آشنا هستید) انسان ها مراتب نیازها را طی می کنند.
خداوند متعال، چهار نوبت با صراحت، چنین اعلام می دارد: “إنّ اللّه یحبّ الْمحْسنین”؛ (بقره/۱۹۵) «خدا نیکوکاران را دوست می دارد.» و در ۴ آیه تأکید می کند که؛ “إنّ اللّه لا یضیع أجْر الْمحْسنین”؛ (توبه/۱۲۰) «خدا پاداش نیکوکاران را ضایع نمی کند»
این داستان به ما نشان می دهد که هر کس بنا به شرایط خود به جایی تعلق دارد و بودن او در مکان های دیگر به صلاحش نیست و کمک هم نوعان به یکدیگر باعث می شود که هر کس در هر جایی بتواند احساس امنیت و آرامش کند.
خرس کوچولو که در قطب و سرما زندگی می کند در اثر یک اتفاق با قطعه یخی از خانواده اش دور می شود و به سمت جزیره ای گرم می رود. تحمل مکان جدید برای خرس کوچولو بسیار سخت و دشوار است اما کمک حیوانات دیگر این سختی و غربت را برای او کم رنگ می کند. دوستی حیوانات با هم دیگر سبب می شود تا خرس کوچولو بتواند دوباره به خانه اش برگردد و تا آخر عمر کمک های دوستانش را فراموش نکند.
این کتاب علاوه بر آموزش مفاهیم اخلاقی به نکاتی اشاره می کند که مورد توجه کودکان و نوجوانان است. نوع زندگی حیوانات، خوراک، محل و شرایط زندگی و… از نکاتی است که کودکان دوست دارند و این کتاب مختصری به آن پرداخته است. سرمای قطب و حیوانات آن، گرمای جزایر و اهالی آن و ارتباط آن ها با یکدیگر به خوبی در این داستان گنجانده شده است.
هانس دوبیر علاوه بر نویسندگی، تصویرگری کتاب را نیز به عهده داشته و سید مهدی شجاعی آن را ترجمه کرده است.

کتاب خرس کوچولو! اهل کجایی؟

هانس دبیر
تصویرگر هانس د بیر در سال 1957 در مویدن، هلند بدنیا آمد. او به عنوان تصویرگر مستقل برای کتاب ها و مجلات کودکان کار می کند. او همچنین نویسنده مجموعه کتاب خرس قطبی کوچک است. کتابهای وی به زبانهای مختلف منتشر شده است.