کتاب سماع ققنوس

Sama-e Ghoghnoos
کد کتاب : 84309
شابک : ‫‬‭978-6229638095‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 49
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سماع ققنوس اثر احسان داستانی

احسان داستانی در کتاب سماع ققنوس نگاه متفاوت و بازتری به سماع یا همان رقص مولانا داشته و آن را از گذشته تا به امروز مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.
هر نوع رقصی در جهان دارای نام و شناسنامه‌ای مخصوص به خود است و در میان انواع رقص‌ها؛ به معنای کلی در عام، سماع به رقص روحانی گفته می‌شود که شخص یا اشخاصی با نیت و هدف‌های متفاوت، با محرک‌های درونی یا بیرونی و با آداب و فرهنگ خاص، همراه با موسیقی، با احوالات متفاوت روحی، فکری، روانی، به حول محور جسم خود می‌چرخند.
عموما به اشخاصی که سماع می‌کنند، سماعگر، سماع زن و یا سماع کننده نیز می‌گویند. لازم به ذکر است که، این رقص برگرفته و به تقلید از یک عارف و صوفی ایرانی به نام جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانای رومی یا مولوی به وجود آمده است.
پس از تحقیقات، مطالعات و مشورت در طول سالیان متوالی در زمینه‌های: عرفان، صوفیان، دراویش، رقص سماع، مولانا و زمینه‌های مرتبط، اکنون احسان داستانی سعی بر آن دارد تا با نگاه متفاوت‌تری به سماع، آگاهی و اطلاعات مفید و جدیدی را به زبان ساده در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.
او در این کتاب قصد دارد تا از تکرار اطلاعاتی که در مورد سماع موجود هست تا حد زیادی کاسته و یا آنان را به نوع دیگری بیان کند. احسان داستانی همچنین در پی کسب نتایج متفاوتی از بررسی‌های مورد نظر است. بدون شک این کتاب برای کسانی که به دنبال اطلاعات تخصصی و عام نسبت به سماع هستند، بسیار کارآمد خواهد بود.

کتاب سماع ققنوس