کتاب پیل و انگور

Pil Va Angoor
بحثی درباره دو داستان از مثنوی شریف (داستان پیل افسانه ساز و انگور جدایی انداز)
کد کتاب : 87408
شابک : 978-9643315177
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1395
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پیل و انگور اثر ادوارد ژوزف

مولانا در سراسر مثنوی بی همتای خود هر قصه و مضمونی را وسیلهٔ بیان افکار بلند خود قرار می‌دهد. این کتاب به شرح دو داستان پیل افسانه ساز از دفتر سوم مثنوی و انگور جدایی انداز از دفتر دوم مثنوی می‌پردازد. مولانا در این دو داستان سخن را به ستیغ رسایی فرا برده و گهرهای بس درخشان و ارزنده‌ای از ژرفای اندیشهٔ والای خویش را فرا آورده است.
داستان نخست دربارهٔ پیلی است که گروهی در تاریکی شب می‌کوشند اندامش را شرح دهند و از دست مالیدن به اندام پیل، آن را با چیزی که به ذهنشان می‌آید برابر می‌کنند و باز می‌گویند که واقعیت ندارد و بیشتر به انسان می‌ماند.

پیل اندر خانه‌یی تاریک بود
عرضه را آورده بودندش هنود
از برای دیدنش مردم بسی
اندر آن ظلمت همی شد هر کسی
دیدنش با چشم چون ممکن نبود
اندر آن تاریکیش کف می بسود

داستان انگور جدایی انداز حکایت چهار تن است که به زبان دیگر سخن می‌گویند و انگور می.خواهند و چون هر یک به زبان خویش از آن نام می‌برد هر یک گمان می‌برد که آن دیگری چیزی جدا از خواست او می‌خواهد. بدین سبب با هم به نزاع سخت برمی‌خیزند.

چار کس را داد مردی یک درم
آن یکی گفت این به انگوری دهم
آن یکی دیگر عرب بد، گفت لا
من عنب خواهم نه انگور، ای دغا
آن یکی ترکی بد و گفت این بنم
من نمی‌خواهم عنب، خواهم ازم
آن یکی رومی بگفت این قیل را
ترک کن! خواهیم استافیل را
در تنازع آن نفر جنگی شدند
که ز سر نام ها غافل بدند

کتاب پیل و انگور

ادوارد ژوزف
ادوارد ژوزف ((Edward Joseph) زاده ۱۲۸۲ در کرمانشاه- درگذشته ۱۳۷۲ در لس آنجلس، کالیفرنیا)، نویسنده، مترجم، مولوی شناس، موسیقی دان، عتیقه شناس و بانکدار ارمنی-آشوری ایرانی است.ادوارد ژوزف در سال ۱۲۸۲ خورشیدی در خانواده ای مسیحی در شهر کرمانشاه متولد شد. پدرش مترجم السلطان ابراهیم مردی ارمنی و مادرش آشوری بود. وی تحصیلات خود را در مدرسه آلیانس کرمانشاه انجام داد و در آنجا با زبان فرانسوی آشنا شد.ژوزف پس از پایان تحصیلات، کار ادار ی خود را با بانک عثمانی آغاز کرد، پس از تأسیس بانک ملی ایران در ۱۳...
دسته بندی های کتاب پیل و انگور