کتاب « معرفت بزرگ» و « آیین میانه گزینی»

The Four Books
متون اصلی آیین کنفوسیوسی (چهار کتاب)
  • 15 % تخفیف
    20,000 | 17,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: بصیرت بصیرت
    نویسنده:
کد کتاب : 93268
مترجم :
شابک : 978-6005492958
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 121
سال انتشار شمسی : 1394
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب « معرفت بزرگ» و « آیین میانه گزینی» اثر جیمز لگ


کنفوسیوس فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی و معلم چینی است که در چین باستان زندگی می‌کرد. وی در ۵۵۱ پیش از میلاد در ایالت کوچک لو که امروزه بخشی از استان جدید شاندونگ است متولد شد و در ۴۷۹ پیش از میلاد در گذشت. والدینش، که در زمان کودکی او زندگی را بدرود گفتند، او را کونگ-چیو (به معنی تپه) نامیدند. کنفوسیوس از کلمهٔ کونگ فوز، به معنای «استاد بزرگ، کونگ» گرفته شده‌است. آموزه‌های کنفوسیوس اجتماعی بودند نه مذهبی. او هرگز ادعا نکرد از جانب خدا آمده‌است یا در حقیقت در انحصار اوست. از خود هیچ اثر مکتوبی به جای نگذاشت اما پس از مرگش برخی از شاگردانش گفته‌های او را در کتابی به نام منتخبات کنفوسیوس منتشر کردند. کنفوسیوس از همهٔ فلاسفهٔ چین در دنیا نام‌آورتر است. عمده‌ترین کار کنفوسیوس این بود که هر آنچه که از فرزانگان کهن برگزیده بود، گرد آورد و بر مبنای این میراث یک نظام جامع فلسفی بنیاد نهاد. این فلسفه در طی بیست و پنج قرنی که چراغ راه ملت چین بوده‌است توانسته عادات و تفکر ملت چین را شکل ببخشد. جامعهٔ مورد نظر او در واقع خانواده‌ای بزرگ است که بر ساختاری سلسله مراتبی، مشتمل بر روابط پنجگانهٔ فرمانروا و فرمانبردار، پدر با فرزند، شوهر با زن، برادر بزرگتر با برادر کوچکتر و دوست با دوست مبتنی است. در این جامعه انسان‌ها به یکدیگر احترام می‌گذارند و نسبت به همدیگر عشق می‌ورزند. از نظر کنفوسیوس، در یک حکومت نیک باید سه هدف اساسی مد نظر باشد: مواد غذایی باید به فراوانی فراهم شود؛ سپاه باید منظم و درستکار باشد و اعتماد مردم به حکومت باید کامل باشد. اندیشه کنفوسیوس اندیشه‌ای انسان محور است. وی اولین گام برای شناخت و کشف اصول و مبانی سیاست را شناخت و تحلیل انسان می‌داند و هدف وی رستگاری انسان است و معتقد است که همه چیز تا زمانی وجود دارد که با انسان هماهنگی داشته باشد و انسان ذاتا و فطرتا دارای سرشت پاکی است که در معرض فساد و انحراف قرار می‌گیرد و جوهر وجودی انسان ریشه در تاریخ دارد؛ بنابراین این تاریخ است که مشخص کننده اصل و بدل انسان می‌باشد؛ لذا بنابر باورهای وی بایستی تاریخ را خوب شناخت تا عوامل فساد را کشف نمود.
منتخبات (مکالمات) کنفوسیوس و منسیوس ، چهار اثری‌اند که حدود قرن یازدهم میلادی در زمان سلسه سانگ مجموعه‌ای را تشکیل دادند و چهار کتاب خوانده شدند.

کتاب « معرفت بزرگ» و « آیین میانه گزینی»

جیمز لگ
جیمز لگ ( ۲۰ دسامبر ۱۸۱۵ – ۲۹ نوامبر ۱۸۹۷) زبان‌شناس، مبلغ، سنت‌شناس و مترجم اسکاتلندی بود که بیشتر به عنوان مترجم اولیه متون کلاسیک چینی به انگلیسی شناخته می‌شد. لگ به عنوان نماینده انجمن مبلغان لندن در مالاکا و هنگ کنگ (1840-1873) و اولین استاد زبان چینی در دانشگاه آکسفورد (1876-1897) بود. او در همکاری با ماکس مولر مجموعه‌های عظیم کتاب مقدس شرق را تهیه کرد که در 50 جلد بین سال‌های 1879 و 1891 منتشر شد.جیمز لگ در هانتلی، آبردین شایر به دنیا آمد. او در سن 13 سال...
دسته بندی های کتاب « معرفت بزرگ» و « آیین میانه گزینی»