کتاب بنیادگذاری چیست

What is Grounding?
  • 20 % تخفیف
    120,000 | 96,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: شب خیز شب خیز
    نویسنده:
کد کتاب : 93569
مترجم :
شابک : 978-6227178296
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 144
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب بنیادگذاری چیست اثر ژیل دلوز

دلوز یک شخصیت کلیدی در فلسفه پساساختارگرای فرانسه است. از آنجایی که خود را یک تجربه‌گرا می‌داند، مجموعه آثار او که بر مفاهیمی مانند کثرت، ساخت‌گرایی، تفاوت و میل استوار است، از سنت‌های اصلی تفکر قاره‌ای قرن بیستم فاصله زیادی دارد. اندیشه او را به عنوان شخصیتی تأثیرگذار در ملاحظات امروزی جامعه، خلاقیت و ذهنیت می‌داند. مشخصا، او در متافیزیک خود از یک مفهوم اسپینوزایی در مورد سطح ماندگاری با همه چیز یک حالت یک جوهر و بنابراین در همان سطح هستی طرفداری می کرد. پس او استدلال کرد که خیر و شر وجود ندارد، بلکه فقط روابطی وجود دارد که برای افراد خاص مفید یا مضر است. این اخلاق بر رویکرد او به جامعه و سیاست تأثیر می گذارد، به ویژه که او از نظر سیاسی در مبارزات برای حقوق و آزادی ها بسیار فعال بود. او بعدا در زندگی حرفه‌ای خود برخی از متون بدنام‌تر آن دوره را نوشت، به ویژه، ضد ادیپ و هزار فلات. این متون آثاری مشترک با روانکاو رادیکال فلیکس گوتاری هستند و تعهد اجتماعی و سیاسی دلوز را به نمایش می گذارند.

ژیل دلوز کار خود را با تعدادی از مطالعات تاریخی خاص و در عین حال دقیق درباره شخصیت‌های خارج از سنت قاره‌ای که در آن زمان مرسوم بود آغاز کرد. اولین کتاب او، امپریسیسم و سوبژکتیویته، مطالعه‌ای درباره هیوم است که دلوز آن را یک ذهن‌گرای رادیکال تفسیر کرده است. دلوز به خاطر نوشتن درباره فیلسوفان دیگر با بینش های جدید و خوانش های متفاوت معروف شد، زیرا علاقه مند به رهایی تاریخ فلسفی از هژمونی یک دیدگاه بود. او درباره اسپینوزا، نیچه، کانت، لایب نیتس و دیگران نوشت، از جمله نویسندگان و آثار ادبی، سینما و هنر. دلوز ادعا می کرد که «درباره» هنر، ادبیات یا سینما نمی نویسد، بلکه «برخورد» فلسفی انجام می دهد که او را به مفاهیم جدید هدایت می کند. او به‌عنوان یک سازنده‌گرا، قاطعانه معتقد بود که فیلسوفان خالق هستند و هر خوانش فلسفه، یا هر برخورد فلسفی، باید مفاهیم جدیدی را القا کند. علاوه بر این، بر اساس دلوز و مفاهیم تفاوت او، هیچ هویتی وجود ندارد و در تکرار، هیچ چیز یکسان نیست. در عوض، تنها تفاوت وجود دارد: کپی ها چیز جدیدی هستند، همه چیز دائما در حال تغییر است و واقعیت یک شدن است، نه یک موجود..

کتاب بنیادگذاری چیست

ژیل دلوز
ژیل دلوز، زاده ی 18 ژانویه ی 1925 و درگذشته ی 4 نوامبر 1995، فیلسوفی فرانسوی بود.دلوز در پاریس به دنیا آمد. او پیش از آغاز جنگ جهانی دوم وارد مدرسه ی دولتی شد و قبل از تجاوز آلمانی ها به کشورش، برای تعطیلات به نورماندی رفته بود. دلوز از سال 1944 تا 1948 در دانشگاه سوربن به تحصیل فلسفه پرداخت و در سال 1956 با دنیز پل گرانژوان ازدواج کرد. او در سال 1957 به تدریس تاریخ فلسفه در سوربن روی آورد و از 1960 تا 1964 با مرکز ملی پژوهش اجتماعی همکاری داشت و تا سال 1987 نیز نشست های بسیاری را در رابطه با...