کتاب مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه (جلد ۵ تا ۹)

Political and social writings and statements
(دوره قاجار)، (5جلدی)
کد کتاب : 25482
شابک : 978-9641855286
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 2367
سال انتشار شمسی : 1396
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 5

مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه (جلد ۱ تا ۴)
Political and social writings and statements
کد کتاب : 95831
شابک : 978-9641852063
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1796
سال انتشار شمسی : 1390
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 4

معرفی کتاب مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه (جلد ۵ تا ۹) اثر محمدحسن رجبی (دوانی)

در مجموعه‌ی اول مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه (جلدهای اول تا چهارم) نگارنده کوشیده تا مواضع سلبی و ایجابی علما و روحانیون برجسته‌ی شیعه را نسبت به رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی و بعضا جهان اسلام از سال ۱۲۰۰ الی ۱۳۲۶ ق (از آغاز قاجار تا انحلال مجلس اول)، از خلال مکتوبات و بیانات آنان که در منابع خطی، چاپ سنگی و چاپی و به‌صورت کتاب، رساله، اعلامیه، نامه، روزنامه و… موجود بوده، با تصحیح متون و توضیحات لازم در پانویس‌ها، در معرض نظر خوانندگان عزیز قرار دهد.

نگارنده کوشیده است حداقل یک و گاه چند نمونه‌ی گزیده از آثار هر فرد را معرفی کند که تعدّد آن‌ها، عمدتا به شأن علمی، دینی و سیاسی آنان، میزان مشروعیت و مقبولیت سیاسی و نفوذ کلام و مرجعیت ایشان در میان مردم و درجه‌ی اهمیت واکنش‌های سیاسی آن‌ها به رویدادهای سیاسی و اجتماعی بستگی داشته است. در انتخاب متون از هرگونه گزینش جانبدارانه خودداری شده است.

مجموعه‌ی دوم (جلدهای پنجم تا نهم مجموعه مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه در دوره‌ی قاجار)، شامل نامه‌ها، اعلامیه‌ها، تلگرام‌ها، مقالات،‌ و رسائل سیاسی علما و روحانیونی است که در فاصله‌ی زمانی آغاز استبداد صغیر در ۲۳ جمادی‌الاول ۱۳۲۶ ق تا پایان سال ۱۳۲۸ ق، به صورت فردی یا جمعی به نگارش درآمده است.

در این دوره‌ی تاریخی کوتاه اما پرتنش، حوادث سیاسی مهمی رخ داد که علما، روحانیون، انجمن‌ها و مجامع روحانی را ناگزیر به اعلام مواضع سیاسی آشکار و حادی نمود؛ همچون بمباران مجلس شورای ملی و قتل و دستگیری مشروطه‌خواهان؛ قیام آذربایجان، گیلان و اصفهان در حمایت از مشروطیت؛ خلع محمدعلی‌شاه از سلطنت و جلوس سلطان احمدشاه به اریکه‌ی قدرت؛ اعدام و تبعید رجال روحانی مخالف مشروطه؛ ورود قوای روس به شمال و انگلیس به جنوب کشور؛ گشایش دوره‌ی دوم مجلس؛ آزادی کامل مطبوعات و تشدید بحران‌ها؛ تهدید و ترور رهبران روحانی مشروطه‌خواه؛ ناتوانی دولت و مجلس در بیرون‌راندن قوای متجاوز؛ مشکلات فزاینده‌ی دولت‌های جدید مشروطه در ایجاد امنیت و اداره‌ی کشور؛…

مطالب این مجموعه برحسب توالی تاریخی رویدادها تنظیم شده است.

منبع: سایت نشر نی

کتاب مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه (جلد ۵ تا ۹)

محمدحسن رجبی (دوانی)
محمدحسن رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر ایرانی می‌باشد.وی فرزند علی دوانی و برادر تحلیلگر سیاسی فاطمه رجبی است.محمد حسن رجبی (دوانی) فرزند علی دوانی به سال ۱۳۳۵ ش در قم متولد شد. تحصیلات ابتدائی و متوسطه را تا سال ۱۳۵۰ در قم گذراند و بعد به همراه خانواده به تهران مراجعت نمود و دوره متوسطه را در آنجا به پایان رساند. وی در خرداد ۱۳۵۲ دستگیر و حدود نیم سال در زندان به سر برد. از اوایل سال ۱۳۵۸به عنوان «مدیر گروه تاریخ رادیو ایران» به کار اشتغال ورزید و خود به نگارش برنامه های تاریخی ن...
دسته بندی های کتاب مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه (جلد ۵ تا ۹)