سیدهادی خسروشاهی

سیدهادی خسروشاهی

«سیدهادی خسروشاهی» (۱۳۱۷ در تبریز – ۸ اسفند ۱۳۹۸ در تهران) سیاستمدار و سفیر سابق ایران در واتیکان و رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مصر (قاهره) بود. او در ۸ اسفند ۱۳۹۸ در پی شیوع کروناویروس در ایران بر اثر ابتلا به بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ و کهولت سن درگذشت. خسروشاهی در سال ۱۳۱۷ در تبریز به دنیا آمد و تحصیلات حوزوی خود را در تبریز و حوزه علمیه قم به اتمام رسانید.
هادی خسروشاهی از سال ۱۳۳۲ فعالیت‌های سیاسی خود را در حمایت از نواب صفوی و سیدمحمود کاشانی و فدائیان اسلام آغاز کرد. او در دوران بعد از کودتای ۲۸ مرداد بارها دستگیر و تبعید شده یا به زندان افتاد. بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ او نخست به مدت دو سال به سمت نماینده رهبر انقلاب در وزارت ارشاد اسلامی منصوب شد و سپس به عنوان سفیر ایران در واتیکان انتخاب شد که این دوره مسئولیت وی ۵ سال به طول انجامید. وی در این دوران اقدام به تأسیس مرکز فرهنگی اسلامی اروپا در رم، و مجلات انکوائری، العالم را با همکاری وزارت ارشاد اسلامی کرد.
پس از آن خسروشاهی ریاست نمایندگی ایران در مصر (قاهره) بود تا ۱۳۸۲ برعهده داشت و بعد از آن به عنوان مشاور وزیر در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی فعالیت کرد.
او در ۸ اسفند ۱۳۹۸ در پی شیوع کروناویروس در ایران بر اثر ابتلا به بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ و کهولت سن درگذشت.

کتاب های سیدهادی خسروشاهی